داشتن اطلاعات در مورد نمای اچ پی ال بسیار مفید خواهد بود
مشخص است که استفاده از نمای HPL در طراحی نمای ساختمان اثرات فوق العاده ای دارد. به این علت که شما در طراحی نمای ساختمان محدودیت هایی در نصب دارید. اما استفاده از این متریال برای طراحی نما، دست طراح را چه از نظر رنگ و چه از نظر طرح بندی باز می گذارد. علاوه بر طراحی نمای اچ پی ال، نصب این نوع از نما نیز بسیار مهم و حائز اهمیت است.
 

شاید به جرات بتوان گفت که نمای HPL یکی از متنوع ترین نماهایی است که ساختمان سازان به آن دسترسی دارند. این نوع نما هم تنوع رنگ بسیار بالایی دارد و هم با توجه به اینکه می توان از آن به دو صورت عمودی و افقی استفاده کرد، کاربرد ساده تری داشته و دست طراح برای این منظور بازتر است.

نمای اچ پی ال از جمله نماهایی است که در سال های اخیر با رشد تقاضا مواجه شده است. البته تفاوت های این نوع نما با نماهای مدرنی مثل نمای آلومینیوم کامپوزیت کاملا مشخص است اما شباهت های زیادی نیز بین این نوع از نمای ساختمان وجود دارد. به نظر می رسد نمای ساختمانی که با استفاده ازHPL کار شود، می تواند جایگزین مناسبی برای نماهای سنتی آپارتمان ها باشد و هیچ نگرانی خاصی برای زیبایی یا مصنوعی بودن آن وجود نداشته باشد.

اطلاعاتی در مورد نمای HPL

مشخص است که استفاده از نمای HPL در طراحی نمای ساختمان اثرات فوق العاده ای دارد. به این علت که شما در طراحی نمای ساختمان محدودیت هایی در نصب دارید. اما استفاده از این متریال برای طراحی نما، دست طراح را چه از نظر رنگ و چه از نظر طرح بندی باز می گذارد. البته استانداردهای استفاده از نمای اچ پی ال نیز باید مورد توجه طراح قرار گیرد اما همین محدودیت های استاندارد این نوع نما نیز کمک های فراوانی به طراح در طراحی می کند.

علاوه بر طراحی نمای اچ پی ال، نصب این نوع از نما نیز بسیار مهم و حائز اهمیت است. در واقع نصاب نما باید اصول ابتدای نصب نمای ساختمان را به علاوه قوانین و شرایط نصب نمای HPL را به صورت کامل بداند. برای مثال اصول سوراخ کاری نمای HPL بسیار مهم و حائز اهمیت است که باید این اصول رعایت شوند.

به نظر می رسد استفاده از نمای HPL برای ساختمان ها روز به روز افزایش می کند و تولید کنندگان این نوع نما نیز هر روز بر تنوع و کیفیت خود می افزایند. زیبایی این نوع نما باعث شده تا انتخاب نمای ساختمان به صورت نمای اچ پی ال گسترش یافته و حتی ساختمان های عادی نیز به سمت استفاده از این نما پیش بروند.

در مطالب بعدی به صورت ویژه در مورد نمای اچ پی ال صحبت خواهیم کرد. البته بسیاری از اطلاعات لازم در مورد نمای اچ پی ال را می توانید از مقالات نمای HPL مطالعه کنید.

نصاب نما دارای ویژگی های مهمی است که باید مورد توجه قرار گیرد
کی از ویژگی های مهم نصاب نمای ساختمان سلیقه است. درست است که طراح نما باید طرح نمای ساختمان را کار کرده و به نصاب تحویل دهد؛ اما اگر نصاب نمای ساختمان سلیقه نداشته باشد، نمی تواند بر اساس طرح کار را پیش ببرد. داشتن سلیقه نصاب به این معناست که طرح نمای ساختمان را بر اساس سلیقه پیش ببرد و به نحو احسنت اجرایی کند.
 

وقتی داریم از نمای ساختمان صحبت می کنیم، درست است که از جمله کارهای ساختمانی است و به نظر سخت و خشن می آید، اما ترکیبی از کار هنری با اجرای فنی است. به همین علت به نظر می رسد که کار هر فردی نیست که نمای ساختمان را انجام دهد.

روزانه افراد زیادی از طریق نیازمندی های نمای ساختمان در سامانه های مختلفی ثبت نام می کنند و خود را نصاب نمای ساختمان معرفی می نمایند. این در حالی است که نصاب نماب ساختمان باید توانایی هایی فراتر از یک عملیات ساختمانی داشته باشد تا بتواند از پس این کار به خوبی بر بیاید.

ویژگی های نصاب نمای ساختمان

یکی از ویژگی های مهم نصاب نمای ساختمان سلیقه است. درست است که طراح نما باید طرح نمای ساختمان را کار کرده و به نصاب تحویل دهد؛ اما اگر نصاب نمای ساختمان سلیقه نداشته باشد، نمی تواند بر اساس طرح کار را پیش ببرد. داشتن سلیقه نصاب به این معناست که طرح نمای ساختمان را بر اساس سلیقه پیش ببرد و به نحو احسنت اجرایی کند.

نکته دوم دقت است. اگر نصاب نما دقت کافی نداشته باشد، به هیچ وجه نمی توان به یک نمای حرفه ای امید داشت. نصاب نمای ساختمان باید بر اساس اصول نماکاری پیش برود تا بهترین نما را تحویل دهد. بسته به اینکه نوع نمای ساختمان چگونه باشد و از چه متریالی برای ساخت نمای ساختمان استفاده شود، میزان دقت لازم برای نصاب نمای ساختمان تغییر می کند.

یکی دیگر از ویژگی های نصاب نمای ساختمان، وجدان کاری وی است. در واقع نصاب علاوه بر اینکه به زیبایی کار باید توجه کند، به ایمنی و استحکام نما نیز باید دقت کافی داشته باشد. نمای ساختمان چه در آتش سوزی چه در زلزله و طوفان، از اولین قسمت های ساختمان است که در صورت ایمن نبودن، به کل بنا آسیب وارد می شود.

البته مشخص است که نظم و خوش قولی نیز از دیگر ویژگی هایی است که نصاب نما باید داشته باشد. در صورت نداشتن نظم و یا بدقول بودن، ممکن است کار ساختمان سازی و نمای خارجی آن مدت زمان بیشتری نسبت به آنچه پیش بینی شده طول بکشد.

 

ایران نماکار

ترمووود حس زندگی را به ساختمان تزریق می کند
نمای ساختمان با استفاده از برخی متریال ها خاص و ویژه یم شود. نمای ترمووود از جمله این نما ها است. طبیعت، شادابی و سرزندگی با خود به همراه دارد و نمای چوبی ترمووود می تواند تمامی این موارد را به همراه داشته باشد. توجه کنید که این نما یک نمای زیبا و منحصربفرد را به ساختمان شما القا می کند.
 

حس بودن و زندگی در طبیعت حس فوق العاده ای است. وقتی در یک محیط طبیعی زندگی می کنید، انرژی فوق العاده ای را دریافت خواهید کرد. شاید یکی از دلایلی که زندگی در کلبه های چوبی را برای افراد لذت بخش می کند، همین طبیعی بودن بنا است.

در دنیای مدرن امروز که ساختمان ها و آپارتمان ها با بتون و فلز ساخته می شوند، دیگر خبری از طبیعت در دل منازل نیست. همین دور شدن از طبیعت است که طبع افراد را سرد و از یکدیگر دور می کند. شلید یکی از دلایل خونگرمی مردم شمال کشور علاوه بر آب و هوای فوق العاده این منطقه، لمس کردن طبیعت حتی در خانه های آن ها است.

نمای ترمووود توانسته این دور بودن از طبیعت را برای مردم شهر جبران کند. ترمووود که چوب های حرارت دیده خاص و با کیفیت است، هم در نمای داخلی ساختمان و هم در نمای خارجی ساختمان مورد استفاده قرار می گیرد. استفاده از نمای ترمووود حس شادابی را به یک ساختمان می بخشد.

آشتی با طبیعت با نمای ترمووود

یکی از ویژگی های فوق العاده استفاده از ترمووود در نمای ساختمان این است که این نما بسیار با دوام است. برخی گمان می کنند که ترمووود همانند چوب های عادیف بعد از مدتی که در معرض باران قرار گرفت دچار مشکل می شود؛ این در حالی است که نمای ترمووود با عملیات حرارتی تولید می شود و هیچ مشکلی از نظر رطوبت برای آن ایجاد نخواهد شد.

نمای ترمووود هم فضای خانه را به طبیعت گره می زند و هم روحیه افراد و ساکنین خانه را تقویت می کند. به همین علت است که از ترمووود هم در فضای داخلی خانه و به منظور شکل دادن به دکوراسیون داخلی استفاده می شود و هم در نمای خارجی ساختمان.

همانقدر که استفاده از ترمووود به نمای داخلی جلوه ای از حیات و سرزندگی می بخشد، نمای خارجی ساختمان را نیز زیبا و خواستنی می کند. طراح و یا سازنده ساختمان ها برای اینکه بنایی زیباتر داشته باشند می توانند با استفاده از ترمووود این جلوه را به ساختمان بدهند. مطمئنا هرچه که نمای ساختمان بهتر باشد، خرید آن ساده تر اتفاق می افتد.

ایران نماکار

استاندارد EN 438 اروپا صفحات اچ پی ال را طبق خواص و کاربرد آن در گروه های زیر دسته بندی کرده است:
به عنوان مثال، ورقه هایی که در سطوح افقی استفاده می شوند به نسبت آنهایی که کاربری عمودی دارند مقاوم تر هستند. از آنجائیکه که معمولا ضخیم تر هستند، کابری فیزیکی و نصب آن ها بهتر است. همچنین پس از قالب گیری گرم می شوند و مقاومت آن ها در برابر آتش افزایش می یابد.
 

نمای ‌HPL یا High Pressure Laminate کاملا مقاوم در برابر خراش، ضربه، سایش، مواد شیمیایی و گرما است. با این حال، هر نوع می تواند دارای ویژگی های بسیار متنوعی باشد که در مقایسه با عملکرد مورد نیاز برای برنامه خاص است.

 

استاندارد EN 438 اروپا صفحات اچ پی ال را طبق خواص و کاربرد آن در گروه های زیر دسته بندی کرده است:

استاندارد (S)؛ postforming (P)؛ مناسب برای برنامه های افقی (H) یا عمودی (V)؛ شعله بازدارنده (F)؛ فشرده (C) یا خارجی (E)، مروارید (A)، فلز (M) یا پوشش روکش چوب (W)، هسته چند رنگ (B) و تقویت شده با فلز.

به عنوان مثال، ورقه هایی که در سطوح افقی استفاده می شوند به نسبت آنهایی که کاربری عمودی دارند مقاوم تر هستند. از آنجائیکه که معمولا ضخیم تر هستند، کابری فیزیکی و نصب آن ها بهتر است. همچنین پس از قالب گیری گرم می شوند و مقاومت آن ها در برابر آتش افزایش می یابد.

منظور از آنتی باکتریال بودن صفحات اچ پی ال چیست؟

به طور کلی سطح این نوع نمای ساختمانی خیلی کم دچار آلودگی می شود و به ندرت نیاز به شست و شو دارد. اما با یک تکنولوژی جدید و نو آورانه اخیرا با استفاده از یون های نقره ای سطح اچ پی ال ضد باکتری شده و تقریبا ۹۹ درصد ضد باکتری است. بنابراین متریال فوق العاده مناسبی برای محیط هاس حساس مانند بیمارستان ها و رستوران هاست.

 

ویژگی های اصلی مکانیکی، فیزیکی و شیمیایی آن عبارتند از:
 مقاومت ضربه
 مقاومت در برابر خراش
 سبکی
 سهولت در شست و شو
 مقاومت در برابر حرارت گاه به گاه، تا 180 درجه سانتی گراد
بهداشت
 مناسب برای تماس با غذا

 

 

 
 
 
این ساختمان شیک و جذاب، سادگی و زیبایی خود را مدیون استفاده طراحان از صفحات آلومینیوم کامپوزیت در نمای ساختمان است.
تیم معماری در اصل می خواست این حس را در بیننده القا کند که طبقه بالایی بزرگتر از طبقه پایینی است و روی طبقه پایین سوار است. از اینرو برای خارج ساختمان از نمای آلومینیوم کامپوزیت استفاده شد که حس بزرگی و محکم بودن را به نمای ساختمان بخشیده است.
 

این ساختمان شیک و جذاب، سادگی و زیبایی خود را مدیون استفاده طراحان از صفحات آلومینیوم کامپوزیت در نمای ساختمان است.

این ساختمان که در مادرید (اسپانیا) واقع شده، در تراس از صفحات آلومینیومی استفاده کرده که در موازات با استخر گسترش می یابد.

تیم معماری این بنای نسبتا سنگین را به صورت ویلایی در حاشیه مادرید طراحی کرده است و نمونه ای است از به کار گیری متریال مدرن صنعتی در نمای ساختمان های ویلایی.

تیم معماری در اصل می خواست این حس را در بیننده القا کند که طبقه بالایی بزرگتر از طبقه پایینی است و روی طبقه پایین سوار است. از اینرو برای خارج ساختمان از نمای آلومینیوم کامپوزیت استفاده شد که حس بزرگی و محکم بودن را به نمای ساختمان بخشیده است.

برای تاکید این حس، علاوه بر ستون های طبقه اول، کف و سقف طبقه دوم از صفحات آلومینیوم کامپوزیتبزرگ پوشیده شده است.

قسمت جلو آمده از طبقه دوم، مکان سایه داری را ایجاد می کند که برای استراحت در کنار استخر مناسب است.

همچنین هماهنگ با ابعاد ساختمان، در اطراف نمای آلومینیوم کامپوزیت درخت کاری و فضای سبز صورت گرفته است.

پنجره های کوچک با ایجاد حفره در نمای ساختمان، امکان استفاه از چشم انداز اطراف رافراهم میکنند. همچنین قسمت هایی پنجره مانند در سقف برای ورود نور طبیعی تعبیه شده است.

 

 

 

نمای ساختمان و نمای آلومینیوم کامپوزیت
نمای ساختمان و نمای آلومینیوم کامپوزیت
نمای ساختمان و نمای آلومینیوم کامپوزیت
نمای ساختمان و نمای آلومینیوم کامپوزیت
نمای ساختمان و نمای آلومینیوم کامپوزیت
نمای ساختمان و نمای آلومینیوم کامپوزیت
 
 
این ساختمان بین دروازه های تاریخی Porte Louise و Port de Namur در مرکز بروکسل واقع شده است.
ویژگی برجسته ی این نمای سنگی، طراحی غیر معمول آن است. طراحان با استفاده از نمای سنگ کرِم رنگ و پنجره های بزرگ در ترکیب با بالکن های طلایی به نوعی هارمونی اعجاب انگیز دست یافته اند.طراحان درباره ی طراحی نمای ساختمان گفتند:« تیم ما قصد داشت با ایحاد نوعی کنتراست، این باور را به بیننده القا کند که قسمت طلایی رنگ و بالکن های افقی حمل کننده ساختمان هستند و گویی بقیه قسمت های نمای ساختمان، شناور است و بر فراز خیابان قرار گرفته است».
 

 

گروه معماری هلندی UN این نمای سنگی شیک و نوین را به عنوان اولین سازه ی گروه طراحی ومعرفی کردند. این ساختمان هشت طبقه که یک سازه ی تجاری-مسکونی است، اولین اثر این تیم طراحی است که در بروکسل(بلژیک) قرار گرفته و Toison d'Or نام دارد.

این ساختمان بین دروازه های تاریخی Porte Louise و Port de Namur در مرکز بروکسل واقع شده است.

ویژگی برجسته ی این نمای سنگی، طراحی غیر معمول آن است. طراحان با استفاده از نمای سنگکرِم رنگ و پنجره های بزرگ در ترکیب با بالکن های طلایی به نوعی هارمونی اعجاب انگیز دست یافته اند.

طراحان درباره ی طراحی نمای خارجی ساختمان گفتند:« تیم ما قصد داشت با ایحاد نوعی کنتراست، این باور را به بیننده القا کند که قسمت طلایی رنگ و بالکن های افقی حمل کننده ساختمان هستند و گویی بقیه قسمت های نمای ساختمان، شناور است و بر فراز خیابان قرار گرفته است».

بن ون برکل( Ben van Berkel ) یکی از طراحان، اضافه کرد:« تیم ما به مفاهیم انتزاعی در نمای ساختمان و جلوگیری از تکرار کسل کننده عناصر در معماری پایبند است».

با ۱۳ هزار متر مربع زیر بنا، قسمت های پایینی ساختمان به فروشگاه های مختلف اختصاص داده شده اند و ۷۲ واحد آپارتمانی در قسمت های بالا قرار گرفته است.

در حالیکه متریال استفاده شده در نمای ساختمان مشترک است، در قسمت های مختلف با تغییر بافتنمای سنگی مواجه می شویم که باعث تنوع زبان معماری در نمای ساختمان شده است.

اثر ذهن طلایی بر نمای سنگی
اثر ذهن طلایی بر نمای سنگی
اثر ذهن طلایی بر نمای سنگی
اثر ذهن طلایی بر نمای سنگی
اثر ذهن طلایی بر نمای سنگی
اثر ذهن طلایی بر نمای سنگی
اثر ذهن طلایی بر نمای سنگی
اثر ذهن طلایی بر نمای سنگی
اثر ذهن طلایی بر نمای سنگی
اثر ذهن طلایی بر نمای سنگی
اثر ذهن طلایی بر نمای سنگی
اثر ذهن طلایی بر نمای سنگی
اثر ذهن طلایی بر نمای سنگی
اثر ذهن طلایی بر نمای سنگی
اثر ذهن طلایی بر نمای سنگی
اثر ذهن طلایی بر نمای سنگی
اثر ذهن طلایی بر نمای سنگی
اثر ذهن طلایی بر نمای سنگی
 
 

 

 

آیا آجر برای استفاده در نمای ساختمان قدیمی شده است؟
نمای ساختمان به عنوان شناسه و جلوه گاه یک ساختمان محسوب می شود که دید کلی به رهگذران در مورد درون ساختمان می دهد. به همین علت است که برخی سازندگان گمان می کنند بهتر است از آجر برای نمای ساختمان خودشان استفاده نکنند. این در حالی است که نمای ساختمان با آجر اگر به خوبی و بر اساس اصول طراحی نمای ساختمان ساخته شود، مطمئنا کاری شیک و مدرن بوده و همگان آن را دوست خواهند داشت.
 

آجر یکی از قدیمی ترین ساخته های انسان است که از مدت ها پیش برای ساخت بنا ها و نماکاری آن ها مورد استفاده قرار می گرفته است. درست است که اکثر خانه ها در گذشته به صورت خشتی بنا شده اند، اما آجر نیز از جمله متریال هایی بوده که در ساخت بسیاری از ساختمان ها مورد استفاده قرار گرفته است. در گذشته بیشتر از آجر برای ساخت مساجد و مراکز حکومتی استفاده می شد، چرا که این متریال استحکام بیشتری نسبت به بقیه موارد مثل خشت داشت.

در دنیای امروز اما بیشتر ساختمان ها با بتون و آهن ساخته می شوند و دیگر خبری از اسکلت های آجری نیست. اما نما بحث دیگری است که نمی توان از آن به سادگی گذشت. آجر علی رقم قدمت دیرینه ای که دارد، هنوز هم به عنوان یکی از زیباترین نماهای شناخته می شود.

نمای آجری در نمای ساختمان با تغییرات و تحولات بسیار زیادی مواجه شده است. دیگر نمی توان به این نوع از نما به عنوان نمایی قدیمی و از مد افتاده نگریست؛ بلکه نمای آجری با طراحی های ویژه ای که این روزها بر روی آن انجام می شود به عنوان نمایی شیک و مدرن به روز رسانی شده است.

نمای آجری

نمای ساختمان به عنوان شناسه و جلوه گاه یک ساختمان محسوب می شود که دید کلی به رهگذران در مورد درون ساختمان می دهد. به همین علت است که برخی سازندگان گمان می کنند بهتر است از آجر برای نمای ساختمان خودشان استفاده نکنند. این در حالی است که نمای ساختمان با آجر اگر به خوبی و بر اساس اصول طراحی نمای ساختمان ساخته شود، مطمئنا کاری شیک و مدرن بوده و همگان آن را دوست خواهند داشت.

دقت کنید هر نوع نمای آجری خوب نیست. هم کیفیت آجر ، هم نوع طراحی نمای آجری و هم نصاب نمای اجری باید بهترین باشد. در مورد طراحی هر چه بگوییم کم گفته ایم. نمای آجری در دوران مدرن امروز حتما باید طرح مناسبی داشته باشد تا مورد پسند واقع شود.  اگر کیفیت اجر خریداری شده خوب نباشد و مشکلاتی از قبیل شوره زدن داشته باشد، مطمئنا از شیک بودن نما کاسته می شود. همچنین اگر نصاب نما به خوبی از پس کار خود بر نیاید، نمای آجری خوب در نخواهد آمد.

 

ایران نماکار

نمای ساختمان بتنی طراحی شده توسط Christ & Gantenbein برای موزه ملی زوریخ (سوئیس) توجهات بسیاری را به خود جلب کرده است.
این سازه که در اوایل قرن نوزدهم با استفاده از سنگ نما توسط Gustav Gull طراحی شده بود، با استفاده از بتن خام بازسازی و اجرا شد. این نمای ساختمان که در عین مدرن بودن نگاهی به گذشته دارد با انتخاب این متریال پیوند خود را با تاریخ حفظ کرده است.
 

یکی از دلایلی که این سازه ملی در عین استقامت و شکوه، زیبایی و ظرافت منحصر به خود را دارد علاوه بر معماری زیبا، استفاده از بتن برای نمای ساختمانی آن است که باعث به وجود آمدن این ظاهر جذاب در نمای ساختمان شده است و بزرگترین اقلام هنری و فرهنگی سوئیس را در قلب خود جای داده است.

این سازه که در اوایل قرن نوزدهم با استفاده از سنگ نما توسط Gustav Gull طراحی شده بود، با استفاده از بتن خام بازسازی و اجرا شد. این نمای ساختمان که در عین مدرن بودن نگاهی به گذشته دارد با انتخاب این متریال پیوند خود را با تاریخ حفظ کرده است.

همچنین قسمت های جدیدی به ساختمان اضافه شده و آن را گسترش داده است که شامل چند گالری و یک کتابخانه می شود. این بلوک ها توسط یک حیاط به هم متصل می شوند.

نما در بخشی به صورت دندانه دار دارای شکاف است که ورودی ساختمان برای بازدید کنندگان را به نمایش می گذارد.

نمای ساختمان از دور چندان چشم گیر نیست، اما وقتی به آن نزدیک می شوید ارتباط آن با محیط و شکل خاص آن در ذهن باقی می ماند و بخشی از تاریخ و فرهنگ این ناحیه را در ذهن به صورت تصویر می سازد.

 

 
 
نمای سیمانی ساختمان
نمای سیمانی ساختمان
نمای سیمانی ساختمان
نمای سیمانی ساختمان
نمای سیمانی ساختمان
نمای سیمانی ساختمان
نمای سیمانی ساختمان
نمای سیمانی ساختمان
نمای سیمانی ساختمان
نمای سیمانی ساختمان
نمای سیمانی ساختمان
نمای سیمانی ساختمان
نمای سیمانی ساختمان
نمای سیمانی ساختمان
نمای سیمانی ساختمان
نمای سیمانی ساختمان
نمای سیمانی ساختمان
نمای سیمانی ساختمان
 
 
سنگ و چوب، تمام آنچه برای یک ویلای بی نظیر مورد نیاز است
نمای اصلی و سقف‌ها از ترمووود ساخته شده که به دلیل مرطوب بودن محیط پیرامون، یکی از بهترین متریال‌ها برای این سازه به شمار می‌رفت و نشان از انتخاب دقیق طراحان دارد. همچنین دیوار‌های سنگی در گوشه و کنار نمای خارجی و محیط داخلی، به جذابیت سازه افزوده اند.
 

سنگ و چوب، تمام آنچه برای یک ویلای بی نظیر مورد نیاز است

این ویلای شیک، زیبا و بی نقص با ترکیب نمای چوبی با سنگ طبیعی ساخته و طراحی شده است.

تیم معماری Hariri & Hariri Architecture این ویلا را در حاشیه ی نیویورک (ایالات متحده) شهر کلمبیا طراحی کرده است که با استفاده از چوب های با دوام ترمووود ساخته شده است.

این خانه در یک ملک ۴۷ هکتاری واقع شده و سعی معماران بر این بوده تا ویژگی های معماری روستایی و ویلایی را در آن رعایت کنند.

معماران درباره طراحی نمای ساختمان گفتند:« مطالعه دقیق چشم انداز و ترکیب سازه با محیط، لازمه ی طراحی یک نمای بی نقص است».

این استراحتگاه تابستانی، شامل استخر و چشم انداز زیبایی از محیط اطراف است اما انبار و محل ذخیره سازی ای نیز در قسمت پایینی ساختمان دارد.

نمای اصلی و سقف ها از ترمووود ساخته شده که به دلیل مرطوب بودن محیط پیرامون، یکی از بهترین متریال ها برای این سازه به شمار می رفت و نشان از انتخاب دقیق طراحان دارد. همچنین دیوار های سنگی در گوشه و کنار نمای خارجی و محیط داخلی، به جذابیت سازه افزوده اند.

هدف طراحان در درجه اول بعد از آفرینش زیبایی، ایجاد جلوه ای صمیمی و شفاف بود.

همچنین انرژی ساختمان با استفاده از ۱۳ پانل خورشیدی تامین می شود که به گونه ای در نما تعبیه شده اند تا به صورت اثری هنری در آیند.

از نظر ویژگی های امنیتی، این سازه به یک تکنولوژی مکانیکی متصل است که با لمس یک دکمه درجه حرارت، سیستم دزدگیر، میزان نور ورودی را کنترل می کند.

 

سنگ و چوب در نمای ساختمان
سنگ و چوب در نمای ساختمان
سنگ و چوب در نمای ساختمان
سنگ و چوب در نمای ساختمان
سنگ و چوب در نمای ساختمان
سنگ و چوب در نمای ساختمان
سنگ و چوب در نمای ساختمان
سنگ و چوب در نمای ساختمان
سنگ و چوب در نمای ساختمان
سنگ و چوب در نمای ساختمان
سنگ و چوب در نمای ساختمان
سنگ و چوب در نمای ساختمان
سنگ و چوب در نمای ساختمان
سنگ و چوب در نمای ساختمان
سنگ و چوب در نمای ساختمان
سنگ و چوب در نمای ساختمان
 
 
این ساختمان چهار طبقه با نمای شیشه‌ای منحصر به فرد، یک چشم انداز ۳۶۰ درجه از جنگل را در اختیار ساکنین قرار خواهد داد.
این نمای صد درصد شیشه‌ای حول یک درخت قدیمی ساخته می‌شود و آن را به طور کلی در بر میگیرد. به گونه‌ای که تجربه‌ی زندگی در جنگل برای ساکنین کاملا تداعی خواهد شد. این ساختمان چهار طبقه با نمای شیشه‌ای منحصر به فرد، یک چشم انداز ۳۶۰ درجه از جنگل را در اختیار ساکنین قرار خواهد داد.
 

با پیدا شدن سرمایه لازم برای تحقق این رویا، طرح این نمای شیشه ای بی نظیر که توسط تیم معماریA Masow در قراقزستان طراحی شده بود به واقعیت تبدیل خواهد شد.

این نمای صد درصد شیشه ای حول یک درخت قدیمی ساخته می شود و آن را به طور کلی در بر میگیرد. به گونه ای که تجربه ی زندگی در جنگل برای ساکنین کاملا تداعی خواهد شد.

این ساختمان چهار طبقه با نمای شیشه ای منحصر به فرد، یک چشم انداز ۳۶۰ درجه از جنگل را در اختیار ساکنین قرار خواهد داد.

طرح این سازه در سال ۲۰۱۳ تکمیل شد اما به نظر نمی رسید هیچگاه سرمایه ی لازم برای تکمیل این پروژه فراهم شود تا اینکه سال گذشته یک شرکت سازنده شیشه ها و پانل های خورشیدی به این طرح علاقه مند شد و مایل است آن را به عالم واقعیت آورد.

این سازه با هدف فرار از زندگی در مکعب های سیمانی طراحی شده تا ساکنین بتوانند تجربه ی موقت از زندگی در فضای باز و آزاد را به دست آورند.

طراح درباره ی پیاده سازی سازه گفت:« اجرای این طرح سخت نیست و به محیط زیست آسیبی نمی رساند. تنها معضل ما یافتن سرمایه گذار بود تا مرحله احداث را شروع کنیم».

در فضای داخلی یک پلکان سفید وجود دارد که به دور درخت داخل ساختمان پیچیده می شود و از بیروننمای شیشه ای مشخص است.

شاید تصور کنید که از بیرون فضای داخلی کاملا قابل مشاهده است اما در قسمت انحنای پلکان و درخت قسمت هایی وجود دارد که برای رعایت حال ساکنین، حریم خصوصی در آن رعایت شده است.

این تیم طراحی قبلا هم سازه هایی را در محیط طبیعی و برای رهایی از شهر های شلوغ و پر سر و صدا طراحی کرده است که از جمله می توان به یک خانه بتنی در کوه های قزاقستان اشاره کرد.

 

زندگی در درون یک تیوب شیشه‌ای امکان پذیر خواهد شد
زندگی در درون یک تیوب شیشه‌ای امکان پذیر خواهد شد
زندگی در درون یک تیوب شیشه‌ای امکان پذیر خواهد شد
زندگی در درون یک تیوب شیشه‌ای امکان پذیر خواهد شد
زندگی در درون یک تیوب شیشه‌ای امکان پذیر خواهد شد
زندگی در درون یک تیوب شیشه‌ای امکان پذیر خواهد شد
زندگی در درون یک تیوب شیشه‌ای امکان پذیر خواهد شد
زندگی در درون یک تیوب شیشه‌ای امکان پذیر خواهد شد
زندگی در درون یک تیوب شیشه‌ای امکان پذیر خواهد شد
زندگی در درون یک تیوب شیشه‌ای امکان پذیر خواهد شد
زندگی در درون یک تیوب شیشه‌ای امکان پذیر خواهد شد
زندگی در درون یک تیوب شیشه‌ای امکان پذیر خواهد شد
زندگی در درون یک تیوب شیشه‌ای امکان پذیر خواهد شد
زندگی در درون یک تیوب شیشه‌ای امکان پذیر خواهد شد
زندگی در درون یک تیوب شیشه‌ای امکان پذیر خواهد شد
زندگی در درون یک تیوب شیشه‌ای امکان پذیر خواهد شد
زندگی در درون یک تیوب شیشه‌ای امکان پذیر خواهد شد
زندگی در درون یک تیوب شیشه‌ای امکان پذیر خواهد شد
زندگی در درون یک تیوب شیشه‌ای امکان پذیر خواهد شد
زندگی در درون یک تیوب شیشه‌ای امکان پذیر خواهد شد
زندگی در درون یک تیوب شیشه‌ای امکان پذیر خواهد شد
زندگی در درون یک تیوب شیشه‌ای امکان پذیر خواهد شد
زندگی در درون یک تیوب شیشه‌ای امکان پذیر خواهد شد
زندگی در درون یک تیوب شیشه‌ای امکان پذیر خواهد شد
زندگی در درون یک تیوب شیشه‌ای امکان پذیر خواهد شد
زندگی در درون یک تیوب شیشه‌ای امکان پذیر خواهد شد
زندگی در درون یک تیوب شیشه‌ای امکان پذیر خواهد شد
زندگی در درون یک تیوب شیشه‌ای امکان پذیر خواهد شد
زندگی در درون یک تیوب شیشه‌ای امکان پذیر خواهد شد
زندگی در درون یک تیوب شیشه‌ای امکان پذیر خواهد شد
 
 

 

این اقامتگاه دنج و روشن که اخیرا جایزه‌ی Architizer A. + ۲۰۱۶ را به دست آورد، با صفحات فایبر سمنت قرمز رنگ پوشیده شده است.
برای نمای ساختمان از نوعی فایبرسمنت برد به نام Swisspearl استفاده شده است. در کل قسمت‌های نما، شامل نمای اصلی و روکار و نمای پشتی و سقف، همه با یک لباس قرمز رنگ فایبرسمنت بردی پوشیده شده که باعث یکدستی و هماهنگی نمای ساختمان گشته است.
 

این اقامتگاه دنج و روشن که اخیرا جایزه ی Architizer A + 2016 را به دست آورد، با صفحات فایبر سمنت قرمز رنگ پوشیده شده است.

این خانه ی دنج ویلایی و استودیو ی هنری توسط تیم معماری Roger Ferris + Partners طراحی و اجرا شده است که این جایزه را برای معماری قوی در طرح و رنگ به دست آورد.

در قسمت های پایینی سازه، انبار و استودیو و در قسمت های بالایی محل زندگی و اقامتگاه اصلی واقع شده است.

معماری اصلی نمای ساختمان یادآور طراحی های روستایی جدید نیوانگلند است، اما این تیم معماری با پوشاندن نما با صفحات فایبرسمنت قرمز رنگ همه چیز را تغییر داده است.

برای نمای ساختمان از نوعی فایبرسمنت برد به نام Swisspearl استفاده شده است. در کل قسمت های نما، شامل نمای اصلی و روکار و نمای پشتی و سقف، همه با یک لباس قرمز رنگ فایبرسمنتبردی پوشیده شده که باعث یکدستی و هماهنگی نمای ساختمان گشته است.

ورودی بزرگ منزل، دسترسی به آثار هنری را آسان تر می سازد.همچنین در انتهای شمالی خود یک قسمت پنجره مانند بزرگ دارد که نور مناسب را برای اتاق کار فراهم می سازد و در عین حال از حریم شخصی ساکنین کاملا محافظت می کند.

این خانه ی ویلایی در کنتیکت (ایالات متحده) واقع شده و می تواند به عنوان کارگاه و استودیوی هنری و حرفه ای استفاده شود.

 

هیجان نمای ساختمان با فایبر سمنت برد
هیجان نمای ساختمان با فایبر سمنت برد
هیجان نمای ساختمان با فایبر سمنت برد
هیجان نمای ساختمان با فایبر سمنت برد
هیجان نمای ساختمان با فایبر سمنت برد
هیجان نمای ساختمان با فایبر سمنت برد
هیجان نمای ساختمان با فایبر سمنت برد
هیجان نمای ساختمان با فایبر سمنت برد
هیجان نمای ساختمان با فایبر سمنت برد
هیجان نمای ساختمان با فایبر سمنت برد
هیجان نمای ساختمان با فایبر سمنت برد
هیجان نمای ساختمان با فایبر سمنت برد
هیجان نمای ساختمان با فایبر سمنت برد
هیجان نمای ساختمان با فایبر سمنت برد
هیجان نمای ساختمان با فایبر سمنت برد
هیجان نمای ساختمان با فایبر سمنت برد
هیجان نمای ساختمان با فایبر سمنت برد
هیجان نمای ساختمان با فایبر سمنت برد
هیجان نمای ساختمان با فایبر سمنت برد
هیجان نمای ساختمان با فایبر سمنت برد
هیجان نمای ساختمان با فایبر سمنت برد
هیجان نمای ساختمان با فایبر سمنت برد
هیجان نمای ساختمان با فایبر سمنت برد
هیجان نمای ساختمان با فایبر سمنت برد
 
 

 

یک دیوار سبز سرامیکی با طرحی پیچیده و زیبا، این نمای ساختمان را از دیگر نماها متمایز کرده است.
طراح درباره استفاده از این نوع نمای ساختمان در طراحی هایش گفت:« ما در این پروژه به راه حلی برای ترکیب چهار عنصر اصلی در نما دست یافتیم. یعنی ترکیب دیوار، نمای اصلی، سقف و حد فاصل سازه و حیاط (سایبان)».
 

یک دیوار سبز سرامیکی با طرحی پیچیده و زیبا، این نمای ساختمان را از دیگر نماها متمایز کرده است.

در ترکیب با باغ های اطراف، نمای این ساختمان که در بارسلونای اسپانیا واقع شده ظاهری طبیعی و هماهنگ با اطراف پیدا کرده است.

تیم معماری PMMT این خانه را برای اقامت خانوادگی و ویلایی طراحی کرده که در سه طبقه ساخته شده است.

این خانه که در یک سطح شیب دار قرار گرفته، در واقع پایین تر از ساختمان های اطراف قرار دارد و حریم خصوصی آن علاوه بر پوشش نمای سرامیکی، توسط درختان اطراف نیز حفظ شده است.

در عین حال، نمای ساختمان به گونه ی طراحی شده تا بیشترین دسترسی به هوای آزاد و چشم انداز های اطراف برای ساکنین فراهم باشد.

نمای سرامیکی توسط بدنه ی فولاد ضد زنگ روی ساختمان پیاده سازی شده است.

طراح درباره استفاده از این نوع نمای ساختمان در طراحی هایش گفت:« ما در این پروژه به راه حلی برای ترکیب چهار عنصر اصلی در نما دست یافتیم. یعنی ترکیب دیوار، نمای اصلی، سقف و حد فاصل سازه و حیاط (سایبان)».

همچنین در بقیه قسمت های نمای زیرین از دیوار های بتنی استفاده شده که مقاومت ساختمان را افزایش داده است.

 

 

دنیا را از پشت نمای سرامیکی بنگر
دنیا را از پشت نمای سرامیکی بنگر
دنیا را از پشت نمای سرامیکی بنگر
دنیا را از پشت نمای سرامیکی بنگر
دنیا را از پشت نمای سرامیکی بنگر
دنیا را از پشت نمای سرامیکی بنگر
دنیا را از پشت نمای سرامیکی بنگر
دنیا را از پشت نمای سرامیکی بنگر
دنیا را از پشت نمای سرامیکی بنگر
دنیا را از پشت نمای سرامیکی بنگر
دنیا را از پشت نمای سرامیکی بنگر
دنیا را از پشت نمای سرامیکی بنگر
دنیا را از پشت نمای سرامیکی بنگر
دنیا را از پشت نمای سرامیکی بنگر
دنیا را از پشت نمای سرامیکی بنگر
دنیا را از پشت نمای سرامیکی بنگر
دنیا را از پشت نمای سرامیکی بنگر
دنیا را از پشت نمای سرامیکی بنگر
دنیا را از پشت نمای سرامیکی بنگر
دنیا را از پشت نمای سرامیکی بنگر
 
 
پنجره‌های بزرگ و گردی که در این نمای آجری قرار دارند، باعث خاص شدن این نما گردیده اند.
فواید نور طبیعی در نمای ساختمان بی شمار است. علاوه بر تاثیر آن در سلامتی، استفاده‌ی هرچه بیشتر از نور طبیعی باعث کاهش هزینه‌های روشنایی و گرمایشی خانه به خصوص در نواحی سردسیر می‌شود. همچنین با داشتن پنجره هایی بزرگ، تهویه هوای داخلی آسان و بدون دردسر انجام می‌پذیرد.
 

فواید نور طبیعی در نمای ساختمان بی شمار است. علاوه بر تاثیر آن در سلامتی، استفاده ی هرچه بیشتر از نور طبیعی باعث کاهش هزینه های روشنایی و گرمایشی خانه به خصوص در نواحی سردسیر می شود. همچنین با داشتن پنجره هایی بزرگ، تهویه هوای داخلی آسان و بدون دردسر انجام می پذیرد.

از اینرو معماران استرالیایی گامی در جهت استفاده هرچه بیشتر از پنجره در نمای ساختمان برداشته اند.

پنجره های بزرگ و گردی که در این نمای آجری قرار دارند، باعث خاص شدن این نما گردیده اند.

آپارتمان که توسط معماران BKK BKK Architects طراحی شده در حومه ملبورن (استرالیا) واقع شده است.

شش پنجره ی دایره ای شکل، در شش مکعب تعبیه شده اند و چشم اندازی رو به باغ های اطراف فراهم می کنند.

معمار درباره ی استفاده از پنجره های بزرگ در نما توضیح داد:« یکی از بهترین راه حل ها برای طراحان در کاهش وزن سازه و هماهنگ سازی آن، استفاده از پنجره است که علاوه بر مزایای بی شمار، به زیبایی نمای ساختمان نیز می افزاید».

این پنجره ها که با قاب فلزی ساخته شده اند،چشم اندازی از دیوار های صاف و سفید مرمری داخلی فراهم می کنند که از بیرون مشخص است اما با توجه به کم رفت و آمد بودن منطقه و دستری محلی، این مشکل برطرف شده است.

معمار درباره این طراحی گفت:« این آپارتمان های حومه شهری که مالکان آنها نه سرمایه داران بلکه طبقه متوسط هستند، طراحی شده اند تا زیبایی، سادگی و راحتی را برای مالکانشان فراهم کنند».

 

 

نمایی با پنجره‌های دایره‌ای
نمایی با پنجره‌های دایره‌ای
نمایی با پنجره‌های دایره‌ای
نمایی با پنجره‌های دایره‌ای
نمایی با پنجره‌های دایره‌ای
نمایی با پنجره‌های دایره‌ای
نمایی با پنجره‌های دایره‌ای
نمایی با پنجره‌های دایره‌ای
نمایی با پنجره‌های دایره‌ای
نمایی با پنجره‌های دایره‌ای
نمایی با پنجره‌های دایره‌ای
نمایی با پنجره‌های دایره‌ای
نمایی با پنجره‌های دایره‌ای
نمایی با پنجره‌های دایره‌ای