شمع‌های درجا

 

 

 

شمع‌ها شالوده‌هایی هستند که بارهای وارده از طرف ساختمان را به خاک منتقل می‌کنند و به طور کلی درشرایطی که شالوده‌های نواری یا گسترده گزیه مناسبی نیستند و یا خاک منطقه ضعیف و تراکم‌پذیر بوده و بارهای سازه‌ای خیلی زیاد هستند، از آنها استفاده می‌شود‌. استفاده از شمع‌ها به دلیل ضعف باربری و نشست‌پذیری خاک، بیشینه تاریخی بسیار دوری دارد. به علت ناشناخته‌ها و عدم قطعیت‌های موجود در هنگام کار با بعضی از شرایط تحت الارضی، می‌توان طراحی شالوده‌های شمعی ر‌ا یک هنر مهندسی د‌ر نظر گرفت تا علم مهندسی تخمین صحیح ظرفیت باربری قائم شمع‌ها یکی از مسائلی است که همواره ذهن مهندسین ژئوتکنیک را به خود معطوف داشته است. زیرا تعیین ظرفیت باربری نهایی شمع‌ها جهت طراحی ایمن آنها لازم است.

شمع‌های درجا

اثر عواملی مانند ناهمگنی و ناهمسانی خاک، وجود آب، تنوع ترکیبات مختلف خاک در طبیعت، استعداد خزش، رفتار پیچیده تنش کرنش، اندرکنش پیچیده خاک و شمع، جنس شمع، روش‌های ساخت، تعیین ظرفیت باربری را با مشکل همراه می‌کند. شمع‌ها را می‌توان از دیدگاه‌های مختلفی از جمله جنس شمع‌ها، نحوه احداث شمع، مقداردست خوردگی خاک، عملکرد شمع از لحاظ باربری، شکل مقطع شمع‌، محیطی که شمع د‌ر آن کا‌ر گذاشته می‌شود، زاویه استقرار شمع، طول شمع، شرایط تحت الارضی، سطح آب زیرزمینی و سازه‌ای که شمع برای آن طراحی شده است تقسیم‌بندی نمود.

مثلاً از لحاظ جنس، شمع‌ها به چهار دسته بتنی، فولادی، چوبی‌ یا ترکیبی از آنها تقسیم‌بندی می‌شوند. از لحاظ نحوه احداث یا به صورت کوبیدنی و یا‌‌ این که با کمک حفاری و به صورت درجا احداث می‌شوند. از لحاظ دست‌خوردگی خاک، به شمع‌هایی با جابجایی زیاد، جابجایی کم و بدون جابجایی تقسیم می‌شوند. از نظر باربری نیز به شمع‌هایی با باربری نوک و جداره‌ یا ترکیب هر دو تقسیم می‌شوند.

مزایای‌ شمع‌‌ درجا

مزایای زیاد شمع‌های درجاریز باعث شده‌ که در سال‌های اخیر این نوع شمع‌ها بیشتر مورد استفاده قرار گیرند. ‌

  1. صرفه اقتصادی ساخت این نوع شمع‌ها در مقابل سایر شمع‌ها
  2. انجام آزمایش‌های ژئوتکنیکی بر روی خاکهای حاصل از حفاری شمع‌ها و تعیین مشخصات آنها
  3. ایجاد سر و صدا و ارتعاش کمتر در ساخت این نوع شمع‌ها
  4. امکان جایگزین کردن شمع‌های با قطر بزرگ با گروه شمع وکلاهک

ظرفیت باربری شمع را به وسیله روش‌های تحلیل استاتیکی، روش‌های دینامیکی، روش‌های مبتنی بر نتایج آزمایش‌های درجا و آزمایش بارگذاری شمع می‌توان تخمین زد. در این میان آزمایش بارگذاری شمع بهترین، دقیقترین و قابل اعتمادترین روش تعیین ظرفیت باربری شمع‌ها است. زیرا ظرفیت باربری یک شمع را بر اساس شرایط واقعی و در محل تعیین می‌کند. تحلیل‌های تئوری رایج د‌ر زمینه طراحی شمع‌ها، مقاومت اصطکاکی جداری شمع‌ها را اغلب به یک مقدا‌ر ماکزیمم در عمقی که به اصطلاح عمق بحرانی نامیده می‌شود، محدود می‌کنند.

شمع‌های درجا بطور گسترده برای پی پل‌ها و دیگر سازه‌های مهم مورد استفاده می‌گیرد. شمع‌های درجا به منظور پایدار کردن شیروانی‌های سنگی نیز مورد استفاده می‌گیرد.

بارهای اصلی وارده بر شمع‌های درجا ‌شامل بار‌های عمودی بارهای بالا زننده (Uplift) و بارهای جانبی هستند. اگرچه برای تحلیل و طراحی شمع‌های درجا به ویژه برای بار جانبی روش‌های زیادی وجود دارد اما پیشرفت این روش‌ها بدون در نظر گرفتن نتایج آزمایشگاهی صورت گرفته است‌. مقایسه نتایج آزمایشگاهی و بعضی از روش‌های طراحی نشان از غیر قابل اطمینان بودن این روش‌ها دارد. همواره نیاز به یک روش طراحی منطقی برای شمع‌های درجا در سنگ وجود داشته است.

در عمل برای طراحی شمع‌های درجا در سنگ از روش‌های طراحی شمع‌ها در خاک استفاده می‌کنند. این عمل باعث بیش از حد لازم طراحی شدن طول شمع می‌شود.

تراکم به وسیله انفجار Blasting Compaction

یکی از مهمترین مولفه‌هایی که مبین مقاومت خاک است، میزان تراکم آن است. از آنجایی که بستر اکثر سازه‌های عمرانی اعم از ساختمان‌ها، سدها، راه‌ها، فرودگاه‌ها و بسیاری از موارد دیگر، خاک است، اهمیت مقاومت و میزان ظرفیت باربری آن نمود پیدا می‌کند. یکی از متداول‌ترین شیوه‌ها برای بالا بردن ظرفیت باربری خاک، متراکم نمودن آن بوده که توسط روش‌های گوناگونی قابل اجرا هستند.

در این خصوص می‌توان به مواردی همچون بارگذاری استاتیکی، غلتک‌زنی، وزنه‌های کوبشی، زهکشی عمقی، عبور ماشین آلات و غیره اشاره کرد که همگی متصرف زمان و هزینه بالا بوده و هر یک محدودیتی را در نوع اجرا دارا هستند. بدین منظور اخیراً روش نوینی مطرح شده که در جهت کاهش مشکلات و محدودیت‌های روش‌های قبل مورد استفاده قرار گیرد. این طرح، متراکم نمودن خاک توسط انفجارهای زیر سطحی کاملاً کنترل و طراحی شده در عمق خاک است.

برای این عمل گمانه‌هایی با عمق و فواصل معین، طبق یک الگوی طراحی شده بسته به نوع خاک، نوع مواد منفجره، میزان تراکم اولیه و مورد انتظار خاک، شرایط محیطی، سازه‌های مجاور و کنترل ارتعاشات ناشی از انفجارات حفر می‌شود. سپس عمل تعبیه مواد منفجره در عمق یا اعماقی از گمانه‌ها که خرج گذاری یا شارژ نمودن نام دارد، انجام می‌پذیرد. پس از آن به منظور محبوس نمودن موج انفجار و افزایش تأثیر تراکم بر روی خاک، درپوشی برای گمانه نصب می‌شود و در آخر عمل انفجار صورت می‌پذیرد. به دلیل پیچیدگی ماهیت دینامیکی فشار ناشی از انفجار و تأثیر آن روی خاک اطراف، بر خلاف تلاش‌های محققین به منظور تعریف و ارائه پارامترهای مختلف مرتبط با انفجار، هنوز ابهاماتی در مورد خصوصیات دقیق آنها وجود دارد که این امر مهندسین را مستلزم تحقیق و مطالعه بیشتری در این زمینه می‌کند.

اکثر مطالعاتی که تا به امروز در رابطه با انفجار انجام شده است به اثرات مخرب این پدیده پرداخته‌اند و کمتر کسی تاثیر مثبت انفجار و بهره‌برداری از آن، جهت بهبود شرایط خاک را مورد بررسی قرار داده است. در روش انفجار تنش‌های برشی حاصل از انفجار مواد منفجره در سطح یا در عمق خاک می‌تواند موجب تراکم خاک‌های ماسه‌ای،شن‌ها و سنگریزه‌های سست و غیر متراکم شود.

در خاک‌های اشباع انفجار موجب بالا رفتن فشار آب منفذی شده و ممکن است باعث ایجاد پدیده روانگرایی شود در چنین شرایطی نصب زهکش‌های قائم موجب کاهش فشار آب منفذی و افزایش تاثیر موج‌های انفجاری در جهت متراکم ساختن خاک می‌شود. در صورت استفاده از روش انفجار لازم است که به وضعیت سازه‌های مجاور با محل انفجار توجه داشت و به گونه‌ای عمل نمود که روی سازه‌های مذکور تاثیر منفی ایجاد نشود.

مصالح دانه‌ای متخلخل و سست به وسیله‌ی عملیات انفجاری نیز قابل متراکم ساختن هستند. تراکم توسط انفجار شامل انفجار خرج‌های متعددی بوده که در چال‌های قائم به فواصل ۳ تا ۶ متر از هم دیگر جاگذاری می‌شود. چال‌ها معمولاً در فواصل ۵ تا ۱۵متری تعبیه شده و قبل از انفجار دهانه‌ی آنها مسدود می‌شود. انفجار مؤثرترین روش جهت تراکم ماسه‌های متخلخلی است که دارای کم‌تر از ۲۰ درصد لای و ۵ درصد رس است. حتی مقدار کمی رس یا رگه‌های باریکی از رس می‌تواند مقدار قابل ملاحظه‌ای تاثیر انفجار را کاهش دهد. انفجار در خاک‌های خشک کاملاً مؤثر است.

تراکم خاک به وسیله انفجار

مزایا و محدودیت‌های انفجار‌

  1. سریع، ساده و مناسب‌
  2. ‌مشکل نفوذ در لایه‌های سفت و سخت
  3. هزینه پایین عمل آوری مناطق کوچک
  4. عدم تثبیت خاک در اعماق سطحی و تهدید محیط زیست
  5. حصول دانسیته نسبی تا ۸۰٪

مناسبترین خاک‌ها‌

  • ماسه‌های خشک و یا اشباع تمیز (اثر کم در ماسه‌های ریز) لای لس‌ها پس از غرقاب شدن

متراکم سازی خاک‌ها با ویبراسیون عمودی داخل لوله‌های قالب، مقدار عمق و شیب گمانه‌ها، تعداد و نوع چیدمان آنها، قطر دهانه و میزان خرجگذاری تأثیر بسزایی در میزان تراکم حاصله در خاک دارد.