۷ گزارش Google Analytics که در بازاریابی اینترنتی باید بدانید!

 ۱۴ آبان ۱۳۹۵    چاپ
بازاریابی اینترنتی و بازاریابی دیجیتال

اگر شما وبمستر (مالک یا مدیر سایت) و یا مشغول به بازاریابی اینترنتی باشید احتمالا از تحلیلگر گوگل (Google Analytics) استفاده کرده‌اید، اما آیا واقعا از تمام پتانسیل آن بهره می‌برید؟

برای بازاریابی اینترنتی و دیجیتال، مهارت‌هایی وجود دارد که مهم‌تر از درک عمیق گوگل آنالیتیکز و قابلیت‌های اندازه‌گیری نرخ تبدیل آن است. این ابزار دقیقا به شما می‌گوید تلاش‌هایتان در کجا نتیجه داده‌است. متاسفانه تسلط کامل برروی گوگل آنالیتیکز، حتی برای بازاریابان باتجربه، چالش برانگیز است چرا که اطلاعات و امکانات بیش از حد زیادی در آنالیتیکز وجود دارد.

در این مطلب ۷ گزارش کلیدی که در بازاریابی اینترنتی و دیجیتال باید با آن آشنا باشید را از زبان “خلید صالح” بررسی می‌کنیم که با آن‌ها می‌توانید چشم‌انداز بهتری از عملکرد بازاریابی دیجیتال خود پیدا کنید.

گزارش عملکرد موبایل در Google Analytics برای بازاریابی اینترنتی

بشر امروزی اولین نسلی است که جهان موبایل را تجربه می‌کند. در حال حاضر، تعداد کاربران موبایل بیشتر از تعداد کاربران دسکتاپ است و فروش آنلاین موبایل، ۳۰ درصد از کل فروش آنلاین را در آمریکا تشکیل می‌دهد.

در واقع، موبایل آنقدر مهم است که حتی گوگل، سایت‌هایی که دارای نسخه‌ی موبایل (Mobile Friendly) نیستند را جریمه می‌کند. برای بازاریابی اینترنتی دانستن این نکته حیاتی است که طراحی صفحات متناسب برای موبایل می‌تواند عامل بقای آن‌ها در رقابت نتایج موتورهای جستجو و برنده‌شدن در جذب مشتری شود.

گزارش عملکرد موبایل به شما نشان می‌دهد سایت شما (نه اپ) چطور در موبایل به نمایش درمی‌آید و چه کارهایی برای بهبود آن باید انجام دهید. همچنین شما می‌توانید مشتریان خود را براساس نوع دستگاه و مرورگرشان تفکیک کنید. با این کار می‌توانید بفهمید سایت شما در کدام دستگاه‌ها ضعیف‌تر است.

دسترسی به این گزارش آسان است: Audience -> Mobile -> Overview

بازاریابی اینترنتی - گزارشات تحلیلگر گوگل - دستگاه‌های موبایل

این مسیر به شما نشان می‌دهد سایت شما برروی پلتفرم‌های مختلف (ویندوز موبایل، اندروید، iOS، و …) چطور عمل می‌کند.

همچنین شما می‌توانید ابعاد دیگری به گزارش اضافه کنید تا کاربردی‌ترین‌ها را ببینید. دقت کنید حتما از ۳ مورد Bounce rate، مدت زمان حضور مخاطبان در سایت و صفحاتی که مورد بازدید قرار گرفته‌اند، یادداشت بردارید تا بفهمید تجربه کاربری شما در کدام یک از کانال‌های موبایل شکست خورده‌است و در کدام زمینه بهتر عمل کرده‌اید.

گزارش جذب بازدید در Google Analytics

در بازاریابی اینترنتی و بازاریابی دیجیتال لازم است بدانید مخاطبین تا چه اندازه برروی تبلیغات شما کلیک می‌کنند، یا پست مهمانی که اخیرا منتشر کرده‌اید، برایتان بازدید جذب کرده‌است یا خیر؟ درباره استراتژی سئویخود چه نظری دارید؟ آیا واقعا کار می‌کند؟

گزارش جذب بازدید، همه این‌ موارد و بیشتر را در اختیارتان قرار می‌دهد. برای بسیاری از بازاریابان، این اولین مرحله در فرآیند گزارش‌گیری است. این یک گزارش استاندارد است که می‌توانید در پنل کاربری خود در تحلیلگر گوگل در آدرس Acquisition -> Overview پیدایش کنید. با استفاده از این مورد می‌تواند یک تفکیک سریع از منابع جذب ترافیک سایت خود بدست آورید.

در اینجا تب Referrals (Acquisition -> Overview -> All Traffic -> Referrals) از یک دید، خاص است. از این جهت که به شما می‌گوید کدام سایت‌ها به سایت شما بازدیدکننده فرستاده‌اند. با کلیک برروی سایت ارجاع‌دهنده می‌توانید صفحاتی که مخاطبین هنگام واردشدن به سایت شما بازدید کرده‌اند را ببینید.

گزارش بازده محتوا در Google Analytics

آیا شما محتوای زیادی برای سایت خود تولید می‌کنید و بعد با بازدید کم آن در آمارها مواجه می‌شوید؟

آویناش کاشیک، نویسنده گوگل آنالیتیکز و مبلغ بازاریابی دیجیتال در گوگل، این گزارش را ایجاد کرد تا این مشکل بزرگ را حل کند. گزارش بازده محتوا ورودی‌ها، بازدید صفحات، پرش‌ها و اهداف تکمیل‌شده را اندازه می‌گیرد تا به شما در پاسخ به سوالاتی مانند این کمک کند:

  • چه محتوایی بیشترین تعامل را با مخاطب دارد؟
  • چه نوع محتوایی (تصویر، ویدیو، گیف، اینفوگرافیک و بررسی) بهترین عملکرد را در برابر خواننده شما دارد؟
  • کدام محتوا خواننده را به مشتری تبدیل می‌کند؟
  • کدام محتوا بیشتر توسط کاربران به اشتراک گذاشته می‌شود؟

گزارش آنالیز کلمه کلیدی در Google Analytics

گرفتن بازدید طبیعی از گوگل عالی است. متاسفانه، از زمانی که گوگل شروع به رمزگذاری اطلاعات جستجوها در سال ۲۰۱۲ کرد، گزارش کلمه کلیدی بازدید شما اغلب به این صورت نشان داده می‌شود:

با این حال، شما هنوز هم می‌توانید چشم‌انداز خوبی از بازدیدکنندگانتان با آنالیز عملکرد کلمه‌های کلیدی رمزگذاری نشده، به دست بیاورید.

این گزارش توسط eConsultancy ایجاد شد که می‌تواند محبوب‌ترین (و در دسترس‌ترین) کلمات کلیدی ورودی به سایت شما را آنالیز کند. این گزارش معیارهای بازدیدکننده، نرخ تبدیل، اهداف کلی و زمان بارگذاری صفحه کلمات کلیدی را به شما نشان می‌دهد.

از این اطلاعات برای فهمیدن بهترین کلمات کلیدی برای سایت شما، کلمات سهیم در رسیدن به اهداف خود و بهترین بهینه‌سازی کلمات کلیدی در آینده استفاده کنید.

تحلیل بازدیدکنندگان جدید و برگشتی در Google Analytics

جذب یک بازدیدکننده برای اولین بار بسیار عالی است. اما از دید بازاریابی اینترنتی باید این مخاطبین را به خواننده، دنبال‌کننده و مشتری‌ ثابت خود تبدیل کنید که به آنها یازدیدکنندگان برگشتی گفته می‌شود.

این گزارش استاندارد گوگل آنالیتیکز به شما می‌گوید چند درصد از بازدیدکنندگان شما مجددا برای بازدید سایت و صفحات شما برگشته‌اند. می‌توانید این گزارش را در آدرس: Audience -> Behavior -> New vs. Returning در اکانت گوگل خود پیدا کنید.

معمولا، معیارهای بازدیدکنندگان جدید و برگشتی بطور کلی باهم تفاوت دارند. بازدیدکنندگان برگشتی، تمایل دارند بیشتر در سایت بمانند و Bounce Rate پایین‌ترین داشته‌باشند.

گزارش صفحات فرود در Google Analytics

بازاریابی اینترنتی - تحلیل صفحات فرود در google analytics

کاربران از همه نوع صفحه‌ای به سایت شما وارد می‌شوند. بعضی ممکن است آدرس سایت شما را مستقیما تایپ کنند، بعضی شما را در موتورهای جستجو پیدا می‌کنند و بعضی ممکن است برروی لینک شما در توییتر یا شبکه‌های اجتماعی دیگر کلیک کنند.

این گزارش، صفحاتی را نشان می‌دهد که کاربران در اولین ورود و بازدید در آن فرود می‌آیند. براساس اطلاعات این گزارش می‌توانید کشف کنید، کاربران توسط کدام یک از صفحات شما جذب می‌شوند.

به عنوان مثال، شما می‌توانید صفحاتی را که ضریب خروج (Bounce Rate) بالایی دارند را شناسایی کرده و تمهیداتی برای پایین‌آوردن Bounce Rate آن‌ها بیاندیشید.

این گزارش را در آدرس: Behavior -> Site Content -> Landing Pages پیدا کنید.

گزارش Bounce Rate و Exit Rate در Google Analytics

Bounce Rate، درصد بازدیدکنندگانی را نشان می‌دهد که وارد سایت شده و هیچ عملی انجام نمی‌دهند و در کمتر از چند ثانیه صفحه فرود را ترک می‌کنند.

Exit Rate، درصد بازدیدکنندگانی را نشان می‌دهد که وارد سایت شده و به چندین صفحه قبل از ترک سایت، سر می‌زنند.

این گزارش Bounce Rate و Exit Rate را در صفحات مختلف مقایسه می‌کند. این گزارش را می‌توانید در آدرس: Behavior -> Site Content -> All Pages پیدا کنید.

بعد، برروی Bounce Rate و % Exit در تب Explore کلیک کنید.

این کار مقایسه تصویری کاملی از Bounce و Exit ریت همه صفحات شما نشان می‌دهد. شما می‌توانید اطلاعات بیشتری برای هر صفحه بدست بیاورید.

از این گزارش برای پیداکردن صفحات با تعامل کم و رفع مشکلات تجربه کاربری سایت خود استفاده کنید. به عنوان مثال، اگر بازدیدکنندگان بعد از بازدید از ۳ صفحه یا ۲ صفحه سایت شما را ترک می‌کنند، احتمالا مشکلی در تجربه کاربری سایت شما وجود دارد (تبلیغات زیاد، کپی بد، یک لینک غیرمرتبط در سایدبار و …).

نوبت شماست

گوگل آنالیتیکز یک ابزار آمارگیری مهم است که در بازاریابی اینترنتی باید استفاده شود، اما بهره‌بردن از تمام امکانات می‌تواند کمی چالش برانگیز باشد. با استفاده از ترکیبی از گزارش‌های شخصی‌سازی‌شده و استاندارد، می‌توانید یک چشم‌انداز باارزش از کاربرانتان بدست بیاورید.

ابزار تحلیلگر گوگل یا گوگل آنالیتیکز کاربرد ویژه‌ای برای افراد تازه‌وارد دارد. در این ابزار، شما می‌توانید گزارش‌های شخصی‌سازی‌شده و حرفه‌ای برای خود بسازید و داشبورد ویژه‌ای داشته‌باشید.

 

هفت قدم مهم برای شروع کسب‌ و کار آنلاین

 ۲ دی ۱۳۹۵    چاپ
تجارت الکترونیک و کسب و کار آنلاین

شروع یک تجارت الکترونیک موفق، کاری نسبتا سخت و نیازمند ریسک پذیری بالا و تصمیم گیری دقیق و حساب شده است. در واقع همین تصمیمات حساب شده و ریسک پذیری است که می‌تواند ضامن موفقیت کسب و کار شما باشد و هرچه که شما تصمیمات بهتر و درست تری اتخاذ کنید،  به تبع موفق تر خواهید بود.  اگر شما هم علاقه مند به راه اندازی یک کسب و کار در حوزه‌ی وب هستید، می‌توانید از دستورالعمل زیر استفاده کنید.

قدم اول در تجارت الکترونیک – محصول مورد نظر را پیدا کنید

اولین قدم در شروع یک تجارت الکترونیک این است که بدانید می‌خواهید چه چیزی بفروشید. این مرحله سخت ترین مرحله در شروع یک تجارت الکترونیک است و اغلب افراد در همین مرحله است که از شروع کسب و کار شانه خالی می‌کنند. برای اینکه بدانید کدام محصول برای فروش مناسب تر است باید یک تحقیق بازار انجام دهید.

قدم دوم: استراتژی خود را مشخص کنید

کار بدون برنامه محکوم به شکست است و هیچ تجارت الکترونیکی بدون برنامه ریزی موفق نخواهد شد و قطعا شکست خواهد خورد. استراتژی‌ای که شما مشخص می‌کنید، نقشه‌ی راه شما برای پیمودن مسیر سخت تجارت الکترونیک و رقابت با رقیبانی سرسخت خواهد بود. پس هیچ‌وقت بدون برنامه ریزی دست به راه اندازی کسب‌ و کار نزنید.

7 گام تا شروع کسب و کار آنلاین و تجارت الکترونیک

قدم سوم: نام و لوگوی مناسب انتخاب کنید

قطعا هر کسب و کاری برای معرفی خود به نام و لوگو نیاز دارد. نام و لوگوی مناسب، بهترین کاتالیزگر برای رشد کسب و کار شما هستند. زیرا کسب و کار شما با آنها شناخته‌ می‌شود.

قدم چهارم: وبسایت کسب و کار آنلاین تان را راه اندازی کنید

حوزه‌ای که شما می‌خواهید در آن فعالیت کنید، تجارت الکترونیک نام دارد و داشتن یک وبسایت از ملزومات فعالیت در این حوزه است. ساخت یک وبسایت خوب برای یک کسب و کار معمولا کار آسانی نیست، مخصوصا اگر شما می‌خواهید در آن اجناسی را هم به فروش برسانید. پس طراحی وب سایت خود را به گروه های مجرب واگذار کنید.

قدم پنجم: محتوای باکیفیت تولید کنید

محتوای باکیفیت حکم چوب دوسر طلا را برای یک کسب و کار دارد. از یک طرف کسب و کار شما به رتبه های بهتری در موتور های جستجو دست خواهد یافت و از طرف دیگر، تولید محتوای با کیفیت‌ می‌تواند بازدیدکنندگان شما را به مشتری تبدیل کند. پس از ارزش محتوای با کیفیت غافل نشوید.

قدم ششم: اصول سئو و بهینه سازی را فرا بگیرید

دانستن اصول سئو و بهینه سازی برای رشد کسب و کار بسیار حائز اهمیت است. زیرا محتوایی که شما در وبسایت قرار می‌دهید باید در موتورهای جستجو ایندکس شود و ایندکس شدن در گرو رعایت اصول سئو و بهینه سازی است و هرچه که اصول سئو بهتر در محتوای شما رعایت شده باشد، محتوای تولید شده توسط شما از نظر موتور های جستجو با ارزش تر است و در رتبه های اول نمایش داده خواهد شد.

قدم هفتم: کسب و کارتان را بازاریابی کنید

بعد از اینکه تمام ۶ مرحله‌‎ی بالا را با موفقیت انجام دادید حالا نوبت به بازاریابی کسب و کارتان می‌رسد. این مرحله از مهم‌ترین مراحل ساخت یک کسب و کار موفق است. به وسیله‌ی مارکتینگ می‌توان مشتریان را با کسب و کار آشنا و آنها را مجاب به خرید کرد. قدرت بازاریابی را در رشد کسب و کار را دسته کم نگیرید.

ساخت یک تجارت الکترونیک موفق مانند در کنار هم قرار دادن قطعات یک پازل است. از انتخاب محصول مناسب تا بازاریابی، همه جزو موارد ضروری برای داشتن کسب و کاری موفق است. در آخر هم فراموش نکنید که فعالیت در حوزه‌ی تجارت الکترونیک سخت‌تر از آن چیزی است که فکرش را می‌کنید. پس بی‌گدار به آب نزنید و حساب شده قدم بردارید.

۳ نکته برای شروعی قدرتمند در بازاریابی ویدیویی

 ۱۹ آبان ۱۳۹۵    چاپ
شروعی قدرتمند در بازاریابی ویدیویی

ویدیو در ۵ سال اخیر به  یکی از تمرکزهای اصلی بازاریابی کسب‌وکارها تبدیل شده و همواره به عنوان یک وسیله برای بازاریابی مورد استفاده قرار می‌گیرد. بر اساس یک گزارش که توسط آنیموتو منتشر شده است، ۸۴٪ افراد با یک ویدیو برندسازی شده انتشار یافته در شبکه‌های اجتماعی وارد تعامل می‌شوند.

در یکی از مطالب اخیر Hubspot هم عنوان شده که ۵۱.۹٪ بازاریابان، بازگشت سرمایه بازاریابی و تبلیغات ویدیویی را بیشتر از دیگر روش‌های بازاریابی آنلاین می‌دانند. در ادامه این مطلب، به ۳ نکته می‌پردازیم که تاثیر بسیاری روی قدرت شروع بازاریابی ویدیویی کسب‌وکار شما می‌گذارد.

شروعی قدرتمند در بازاریابی ویدیویی

برای بازاریابی ویدیویی کسب‌وکار خود، اهداف استراتژیک تعریف کنید

هر مدیر مارکتینگی، اول باید از خودش بپرسد که ویدیو در برنامه مارکتینگ کسب‌وکارش چه جایگاهی دارد؟ اصلا فرقی ندارد که یک فروشگاه حضوری باشید یا مسئولیت مارکتینگ یک کسب‌وکار اینترنتی بر عهده شما باشد. هر کسب‌وکاری می‌تواند از تاکتیک‌های بروز مارکتینگ مثل بازاریابی ویدیویی بهره ببرد. زیرا در نهایت تاثیر چشمگیری روی خروجی نهایی مارکتینگ کسب‌وکار شما می‌گذارد.

همیشه سعی کنید که ویدیو مارکتینگ را در کنار دیگر کانال‌های مارکتینگ خود مورد استفاده قرار دهید و همیشه توجه کنید که هدف نهایی همه این روش‌های بازاریابی یکی است.

برای نمونه از یک ویدیو در صفحه فرود خود بهره می‌برید و برای افزایش ترافیک آن صفحه، یک کمپین تبلیغات بنری طراحی و اجرا می‌کنید. شاید هدف نهایی تمام این اقدامات، برای افزایش آگاهی درمورد یک محصول (Awareness) و یا حتی جمع‌آوری سرنخ (Lead) باشد.

از همان آغاز  تبلیغات ویدیویی به اندازه‌گیری موفقیت توجه کنید

مانند هر روش بازاریابی دیگر که نیاز به سنجیدن موفقیت در آنها بسیار با اهمیت است، در بازاریابی ویدیویی هم لازم است که به KPI ها توجه ویژه‌ای داشته باشید.

هر سیستم میزبانی ویدیو، اطلاعات ساده‌ای چون تعداد بازدیدها، اشتراک‌ها و بازنشرها را به شما ارائه می‌دهند که پس از مدتی تجزیه و تحلیل آنها، متوجه می‌شوید که چه نوع ویدیوهایی برای مخاطبان شما مفید هستند.

در کنار KPI ها، لازم است که به درستی پلتفورم اشتراک‌گذاری تبلیغات ویدیویی خود را انتخاب کنید و دریابید که آیا سرویس انتخاب شده، امکانات مورد نیاز شما را ارائه می‌دهد یا خیر.

مثلا در مورد مخاطب هدف، بهترین شبکه اجتماعی برای پیدا کردن مخاطبان بین‌المللی، یوتیوب است و آپارات، برای کسب‌وکارهایی مفید است که می‌خواهند مخاطب ایرانی را هدفگیری کنند.

شروعی قدرتمند در تبلیغات ویدیویی

المان‌های یک ویدیوی موفق را شناسایی کنید

ویدیوهای موفق دارای یک سری المان‌های مشخص هستند که عبارتند از:

  1. یک مقدمه قابل فهم و ساده
  2. اینکه حتما مشکلی را حل کنند
  3. تمرکز روی چالش یا عملی که می‌خواهیم مخاطب با آن تعامل داشته باشد
  4. ارائه راهکارهای جالب و خلاقانه
  5. دکمه فراخوان برای اینکه مخاطب عمل بعدی را انجام دهد

البته همیشه توجه داشته باشید که بر اساس هدف نهایی ویدیو شما، ممکن است که این المان‌های موفقیت تغییر کنند.

توجه داشته باشید که ویدیو مارکتینگ پر از سعی و خطا بوده و لازم است که همواره، فعالیت‌های خود را آنالیز کنید تا به نتایج قانع‌کننده دست یابید.

این مقاله با حمایت سرویس تبلیغات اینترنتی ای‌نتورک ارایه شده است

نقش عوامل درون سازمانی در موفقیت بازاریابی و صادرات

 ۲۱ مرداد ۱۳۹۴    چاپ
 

تاثیر گذارترین مولفه های موفقیت در هر کسب و کار، مخاطبان و رقبای آن کسب و کار هستند. سلایق و علایق مشتریان در خصوص محصولات هر روز در حال تغییر و تحول است و اگر شرکت ها بتوانند آنها را شناسایی و پوشش دهند موفق می شوند.

از سوی دیگر رقبای هر شرکت در تلاشند تا مشتریان بیشتری را جذب کنند، بنابراین تحلیل و بررسی تحقیقات بازار و مصرف کنندگان می تواند به رشد و توسعه مطلوب هر سازمان کمک به سزایی داشته باشد و به شناخت آن بازار منتهی خواهد شد، که این شناخت در بازاریابی، بازارگرایی نام دارد. در روش بازارگرایی، هسته اصلی فعالیت هر سازمان رضایت مشتری است و تمامی استراتژی های تعریف شده در سازمان جهت ارضای نیاز مشتریان است. طبق تحقیقاتی که پارک بازاریابی ایران در سازمان ها انجام داده است روابط درون سازمانی با بازارگرایی نقیض یکدیگرند، البته تحلیل و مقایسه این دو موضوع بسیار کار پیچیده ای می باشد. اما طبق تحقیقات بازار، روابط درون سازمانی به شرکت ها کمک می کند تا اطلاعاتی در زمینه بازار بدست آورند و خدمات و محصولات بهتر و متنوع تری را به مشتریان ارایه نمایند. همچنین بازار گرایی در سازمان ها باعث ایجاد روابط دراز مدت با مشتریان خواهد شد. در رده مدیریتی ارتباط مدیریت با سهامداران می تواند به شکل گیری بازار صادرات محصولات بیانجامد. شما می توانید با بررسی سوابق رشد و توسعه سازمان در سال های گذشته به شیوه ای درست به بازارگرایی مطلوبی دست پیدا کنید که این امر فقط مستلزم داشتن روابط درون سازمانی است تا شما بتوانید به هدف نهایی خود برسید. در اینجا تعریف روابط درون سازمانی به گونه ای که باید حاصل آن اعتماد، تعامل های کاری و اجتماعی، تعهد به سیستم باشد، می پردازیم.

پارک بازاریابی ایران

در این مقاله سعی داریم تا تاثیر عوامل درون سازمانی بر صادرات را بررسی کنیم، مولفه های تاثیرگذار بر روابط درون سازمانی و شاخصه های صادرات، تعهد و اطلاعات موجود می باشد. مولفه دیگر این مقوله، تعاملات اجتماعی است که ریشه اصلی فعالیت های دورن سازمانی می باشد.

این تعاملات به دو دسته تقسیم می شود:

  1. محتوا
  2. فرآیند

منظور از محتوا به عنوان یک بخش از تعاملات اجتماعی تاثیر گذار در روابط درون سازمانی، یعنی تبادل اطلاعات و اقتصاد می باشد و منظور از فرآیند به عنوان بخش دوم از تعاملات اجتماعی فراوانی و مدت زمان می باشد که هر دو با هم رابطه مستقیم دارند و دارای 4 ویژگی هستند:

  • تکرار پذیر
  • تناسب
  • لذت بخش
  • کارا بودن

هر سازمان می تواند با تکیه بر تکرار پذیر بودن تعاملات اجتماعی خود به شیوه ای متناسب دانش موجود در سازمان را تبادل کرده و به سرمایه گذاری در این زمینه بپردازد و کلیه امور را به صورتی قدرتمند، کارا و لذتبخش پیش برد.

نحوه عملکرد و روابط هر سازمان در بازار صادرات

مولفه هایی که ذکر شد همگی می توان به توسعه بازار صادرات هر سازمان کمک به سزایی داشته باشد در این مقاله سعی داریم به تعریف پروسه سازمانی به نام صادرات بپردازیم که در آن سازمان اطلاعات مربوط به بازار صادرات و مشتریان را جمع آوری می نماید و کلیه اطلاعات به دست آمده را به تمامی بخش های سازمانی انتقال می دهد، تا آنها بتوانند پاسخگوی بازار صادرات باشند. سازمانها با بررسی بازار هدف صادرات و رفتارهای بازار گرایانه اطلاعات مربوط به نیازهای مشتریان را جمع آوری می نمایند و محصولات و خدمات خود را طبق نیاز بازار صادرات طراحی و تقویت می نمایند. در مجموع سازمان ها برای بقا در بازارهای خارجی و صادرات باید در امر تحلیل بازار صادرات و رفتارهای بازارگرایانه اقدامات وسیعی انجام دهند تا نتیجه بهتری در صادرات محصولات و خدمات خود در مقایسه با رقبایشان حاصل گردد.

ایجاد شرکت های بین الملی، صادرات محصولات و خدمات به صورت مستقیم

لازم است بدانید ایجاد شرکت های بین الملی با استفاده از مفهوم توسعه شرکت ها میسر می باشد. شرکت ها با توجه به سیر رشد توسعه محصولات و خدماتشان بین الملی می شوند. شرکت ها می توانند با صادرات به صورت غیر مستقیم و به میزان کم به بازار صادرات وارد شوند یعنی می توانند محصولات خود را با استفاده از واسطه گران صادر کنند و بعد از کسب اطلاعات از بازار صادرات و نیازها و خواسته های کشور های مقصد به صادرات مستقیم روی آورند. البته ایجاد شرکت های بین المللی مستلزم تغییرات بسیار زیادی در بافت داخلی شرکت است، مثل ایجاد تغییرات در استراتژی داخلی شرکت و ایجاد تغییرات در روش های مدیریت و بازاریابی و سایر موارد.

ارسال شده توسط: پارک بازاریابی ایران

۶ نکته که باید برای شروع کسب و کار (تجارت) موفق بدانید

 ۶ خرداد ۱۳۹۴    چاپ
 

دوره ی حاضر، زمان بسیار خوبی برای آغاز کار آزاد و راه اندازی تجارت شخصی است. البته شرایط فعلی نامطلوب اقتصادی سبب سخت تر شدن شرایط شده است و شما را به چالش خواهد کشید ولی این بدین معنی نیست که نمیتوانید تجارت جدید و موفقی را آغاز کنید. یکی از بزرگترین اشتباهاتی که صاحبان تجارتهای کوچک مرتکب میشوند اشتباه گرفتن “اشتیاق به کار” با “هوش تجاری” است. در این مطلب قصد داریم 6 مورد که رعایت آنها برای شروع یک تجارت موفق ضروری هستند را بیان کنیم.

کلید شروع یک تجارت موفق و پایدار چیست؟

علاقه داشتن و هوش تجاری را اشتباه نگیرید

ممکن است واضح به نظر برسد، ولی در حقیقت اینطور نیست. قطعا فردی که قصد راه اندازی و ایجاد شرکت و یا تجارتی را دارد، نسبت به انجام آن کار دارای علاقه و اشتیاق است و این وجه تمایز اکثر افرادی است که وقت و انرژی خود را صرف داشتن تجارت شخصی کرده اند ولی داشتن اشتیاق کافی نیست. نباید علاقه را با هوش تجاری اشتباه بگیرید.

هر تجارتی از دو بخش تشکیل شده است:

  1. بخشی که شما نسبت به انجامش علاقه دارید و عشق به آن باعث شروع کار شده است.
  2. سایر موارد! نظیر استخدام کردن یا اخراج کردن، رسیدگی به امور، تبلیغات و هر چیزی که به مورد نخست مربوط نباشد.

اگر میخواهید تجارتتان برای مدت طولانی برپا باشد، باید علاوه بر شرط نخست، مورد دوم را نیز یاد بگیرید. در واقع گزینه ی دوم است که شما را به یک تاجر موفق تبدیل خواهد کرد.

هوش تجاری و علاقه مندی

ظرفیت ها و موج حرکت را زیر نظر بگیرید

برای موفق شدن در تجارت، باید بین “مناسب بودن” و “متفاوت بودن” تعادل برقرار کنید. با وجود رقابت تنگاتنگ و فشرده در محیط بازار، مهم است که بتوانید ظرفیت های خالی را پیدا کنید. ظرفیت خالی جایی است که سایر رقبای شما در آن حیطه قوی نیستند. برای مثال یک فرد شیوه ی تبلیغاتی بیلبورد را انتخاب میکند چراکه سایرین کمتر از این روش استفاده میکنند.

همچنین، باید نسبت به موجهای موجود در بازار حساس باشید. اگر کسی نسبت به چیزی خبری منتشر میکند، شاید دلیل خوبی برای آن داشته باشد. سعی کنید ارتباط خود را با دیگران حفظ کنید.

اگر تجارت شخصی دارید، باید حضور قوی در حوزه آنلاین داشته باشید

امروزه مردم بیشتر از اینکه وقت خود را صرف تماشای تلویزیون کنند، صرف وبگردی و گشت و گذار در اینترنت میکنند. شما باید جایی حضور داشته باشید که چشم مردم (و مشتری) در آنجاست و اگر توجه بسیاری از مردم به اینترنت است، پس باید در این حوزه حضور داشته باشید.

دقت کنید که نیازی نیست حضور خیلی خاص و یا منحصر به فردی فضای آنلاین داشته باشید. کافی است خوب باشید. یک سایت خوب، فعالیت خوب در شبکه های اجتماعی و بازاریابی خوب.

از تکنولوژی بهره ببرید

تکنولوژی هم میتواند دوست شما باشد و هم رقیب شما، پس چه خوب است که بتوانید از آن به عنوان یک دوست بهره ببرید. میتوانید در قالب ساخت یک نرم افزار، اپلیکیشن موبایل، ابزارکهای ویندوز، برنامه های تحت وب، بازی و یا هرچیزی که مربوط به تکنولوژی است از آن استفاده کنید تا از رقیبان پیشی بگیرید.

برای نمونه صرفا خرید یک نرم افزار و یادگیری اصول اولیه ی کار با آن کافی نیست، به صورت کامل آن را یاد بگیرید و از نقاط قوت آن برای پیشرفت خود استفاده کنید.

پیشرو و رهبر بودن

پیشرو نباشید و در خط مقدم قرار نگیرید!

مخصوصا در شروع کار و زمانی که در حال یادگیری و سبک و سنگین کردن مسایل مختلف هستید، پیروی کردن از رقبای موفق بسیار بهتر از پیشرو بودن است. نیازی نیست در شروع کار چیز بزرگی اختراع کنید و یا نشان تجاری خاص و بزرگی شوید. در شروع کار احتمال خطا به دلیل تجربه ی کم بسیار زیاد است. بنابراین ابتدا از دست سایر رقیبان یاد بگیرید و سنجیده عمل کنید. یاد بگیرید که چه روشی جواب میدهد و همان روش را بکار بگیرید. با کسب تجربه، بعدا میتوانید ایده های بزرگ را عملی کنید، ولی نه در شروع کار!

و در ضمن، بخاطر داشته باشید که بسیاری از افراد میتوانند به صورت رایگان به شما کمک کنند. برای مثال اگر جشنواره ای برگزار شود، حتما شرکت کنید. داوران و هیات بررسی، تمام شرکت کنندگان را بررسی کرده و به آنها امتیاز میدهند. میتوانید به رایگان از نقاط ضعف و قوت خود باخبر شوید. همچنین از وب سایتها، مجلات و کتابها برای پیشرفت کمک بگیرید. شبکه های اجتماعی نیز برای نظر سنجی و دریافت بازخورد به صورت رایگان بسیار مفید هستند.

قدرت تبلیغات و مارکتینگ را دست کم نگیرید

اگر در بخش بازاریابی و تبلیغات ضعیف باشید، هرکاری که کرده اید بی نتیجه خواهد بود. حتی اگر بهترین محصولات را ارائه دهید، تازمانی که نتوانید آنها را به فروش برسانید، موفق نشده اید. در مطالب بعدی در خصوص مارکتینگ و بازاریابی نکات بیشتری را بیان خواهیم کرد تا با رعایت آنها بتوانید تجارت نوپای خود را تثبیت کرده و به سمت موفقیت بیشتر قدم بردارید.