رودخانه ارمند در چهارمحال و بختیاری

استان چهارمحال بختیاری با توجه قدمت کهن خود و جاذبه های طبیعی و چشم اندازهای مسحور کننده ای که دارا می باشد گردشگران زیادی را به سمت خود جذب می کند. اغلب افراد یکی از کارهایی که به محض پیدا کردن اوقات فراغت به آن فکر می کنند رفتن به دامان طبیعت و لذت بردن از جلوه های منحصر به فرد آن است؛ جایی که می توان به دور از روزمرگی ها و دغدغه ها تنها از تماشای نمایشی زیبا لذت برد و غرق در آرامش شد. در این مطلب از مجله ی گردشگری الی گشتقصد داریم تا یکی از جاذبه های طبیعی استان چهارمحال و بختیاری که رودخانه ارمند باشد صحبت کنیم. این رودخانه در بخش‌های کوهستانی فلات مرکزی ایران واقع هست و یکی از بهترین گزینه ها برای کسانی است که علاقمند به تفریحات هیجان انگیز نظیر رفتینگ در رودخانه ای خروشان هستند، به شمار می رود. پس لازم به ذکر است که برای تجربه این ماجراجویی، لازم نیست که حتما شنا بلد باشید؛ مهم‌ترین نکته آن است که از آب نترسید، در ادامه همراه با ما باشید تا بیشتر درباره رودخانه ارمند در چهارمحال و بختیاری و همچنین درباره رفتینگ یا کلک سواری در این رودخانه خروشان بدانید.

رودخانه ارمند
مطالب مرتبط:
پل زمانخان، یادگار زمان صفوی در استان چهارمحال و بختیاری
طولانی ترین آبشار ایران در استان چهارمحال و بختیاری
تالاب گندمان، طبیعت زیبای استان چهارمحال و بختیاری

با توجه به توضیحات بالا رودخانه ارمند در چهار محال و بختیاری یکی از جاذبه های مهم گردشگری تفریحی و ورزشی در این استان است که سرچشمه ی آن از مناطق کوهستانی در ارتفاعات شرقی و دشت های مرکزی استان است. لازم به ذکر است که پس از عبور از منطقه ارمند، آب رودخانه سرخون را دریافت می کند و با پیوستن به رودخانه بازفت، به سد کارون ۴ می‌ ریزد. لازم به ذکر است که رودخانه ارمند در چهارمحال و بختیاری یکی از رودخانه های مهم این استان است و اصلی ترین پتانسیل این منطقه محسوب می شود؛ چرا که حوضه آبریز آن بیش از ۵۰ درصد استان را شامل می شود و سالانه حدود ۱۰۰ مترمکعب، متوسط آبدهی آن است. رودخانه ارمند در چهارمحال و بختیاری به دلیل دارا بودن شرایط و ویژگی های مناسب برای انجام ورزش ها و تفریحات رودخانه ای در کنار طبیعت بی نظیری دارد و همچنین اهالی مهربان و خونگرمی که دارد تبدیل به یکی از بهترین مناطق ایران با اکوتوریسم جالب شده است، فعالیت های گردشگری در این رودخانه  از سال ۱۳۸۵آغاز شد. ارمند همان رودخانه کارون است که به دلیل قرارگیری این بخش از آن به روستای بزرگ ارمند، به این نام معروف شده است.

رودخانه ارمند در چهارمحال و بختیاری

رفتینگ در رودخانه ارمند در چهارمحال و بختیاری

یکی از مهمترین تفریحاتی که در رودخانه ارمند در چهارمحال و بختیاری توسط تورهای متفاوتی را برگزار می کنند و با استقبال خوبی از طرف مردم هم روبرو می شود. رفتینگ به معنی “کلک سواری” و یا “قایقرانی در رودخانه های خروشان” (White Water Rafting) است. به خاطر اینکه در قسمت های متلاطم و خروشان رود آب کف می کند و به رنگ سفید در می آید آن را “آب سفید” یا White Water می گویند. این تفریحی یکی از پرطرفدارترین و سنگین ترین ورزش ها است و با قایق به گشت و گذار در مسیر رودخانه می روند. قبل از هر صحبتی باید خاطر نشان کرد که از آنجا که فعالیت رفتینگ فعالیتی در طبیعت انجام می شود پس فعالیتی اکوتوریستی است که توریسم ماجراجویانه و ورزشی را در دل خود دارد و از تمامی اصول اکوتوریسم تبعیت می کند.

اکوتوریسم به معنای سفری مسئولانه به محیط های طبیعی است که سبب حفاظت از محیط طبیعی شده و به نفع جوامع محلی آن منطقه می باشد.

تورهای رودخانه ارمند

تاریخچه ی رفتینگ

با توجه به این که گفتیم، یکی از تفریحات هیجان انگیز در رودخانه ارمند در چهار محال و بختیاری رفتینگ است، باید بگویم که از هزاران سال قبل انسان ها به منظور حمل و نقل و شکار از تنه های درختان، شاخه درختان، چوب بامبو، نی و یا پارچه وسیله ای می ساختند که از آن برای جابه جایی وسایل خودشان از منطقه ای به منطقه دیگر که دریا در آن وجود داشته استفاده می کرده اند. این وسیله از قدیمی ترین کلک ها یا Raft ها بوده است. اولین گزارش ثبت شده از سفری ماجراجویانه با کلک در تاریخ مربوط به جان فرمونت (John Fremont) افسر ارتش آمریکایی در اواسط قرن نوزدهم میلادی است که کلکی را با استفاده از  تیوپ های اتومبیل و پارچه برزنتی ساخت و برروی رودخانه پلات چند روزی را با آن سفر کرد. از دهه ۱۹۶۰ رفتینگ به شکل توریستی – ورزشی در منطقه ی گراند کانیون آمریکا آغاز شد و بسیاری از شرکت ها بر روی این ورزش سرمایه گذاری کردند، این ورزش هیجانی سال های ابتدایی عمر خود را در ایران شروع کرده است و در سال ۱۳۸۵  با شناسایی رودخانه زاینده رود و ارمند و پتانسیل آن ها، تورهای یک یا دو روزه قایقرانی در این رودخانه راه اندازی شد.

تورهای رودخانه ارمند

درجه بندی رودخانه های مناسب رفتینگ

رودخانه هایی که برای تفریح انتخاب می شوند از لحاظ سختی و شدت آب رودخانه از ۱ تا ۶ طبقه بندی می شوند و بدین طریق رودخانه ی ب درجه ۱ برای کودکان نیز مناسب است و شدت و سختی آن کم می باشد. اما رودخانه ای که درجه آن ۶ است، بسیار خطرناکند و به رودخانه مرگ شهرت دارند و فقط افراد حرفه ای می توانند در آن به رودگردی بپردازند.

رفتینگ در ایران

با توجه به آن چیزی که در بالا به آن اشاره شد، این ورزش هیجانی درجه بندی دارد تا برای تمامی گروهای سنی و همینطور افراد حرفه ای و غیرحرفه ای مناسب باشد. انواع رودخانه هایی که مناسب رفتینگ هستند را با توجه به درجه بندی آن ها در زیر نام برده ایم.

  • رودخانه ارمند در استان چهارمحال و بختیاری (درجه ۲/۵ تا ۴) مناسب برای کایاک سواری از مبتدی تا حرفه‌ای و رفتینگ.
  • رودخانه سفیدرود در استان گیلان (درجه امواج ۲ تا ۳) مناسب برای رفتینگ و کایاک سواری.
  • رودخانه سزار دراستان لرستان (درجه امواج ۲ تا ۴) مناسب برای رفتینگ و کایاک سواری از مبتدی تا حرفه‌ای.
  • رودخانه کرج دراستان تهران (درجه امواج ۲ تا ۴) مناسب برای کایک سواری و رفتینگ حرفه‌ای.
  • رودخانه سیروان در استان کردستان (درجه امواج ۳ تا ۵) مناسب برای رفتینگ و کایاک سواری از مبتدی تا پیشرفته.
  • رودخانه زاینده رود در استان‌های اصفهان و چهار محال و بختیاری (بیشتر مسیر آب راکد است و در محدوده پل‌ زمانخان درجه امواج ۳ تا ۴) برای رفتینگ تفریحی و آرام مناسب است.
تورهای رودخانه ارمند

بهترین زمان رفتینگ در ارمند

با توجه به نوع جاذبه و موقعیت جغرافیایی که این رودخانه ارمند داراست، در فصل بهار که میزان آب بیشتری در رودخانه جریان دارد هیجان بیشتری را در حین رفتینگ تجربه خواهید نمود، که این زمان بیشتر برای افراد باتجربه مناسب است، اما در فصل تابستان به دلیل آنکه از میزان سطح آب کاسته می شود برای کسانی که به طور حرفه ای با این ورزش آشنا نیستند، مناسب تر است. لازم به ذکر است که تورهای رفتینگ برای این منطقه در اغلب فصل های سال برگزار می شود.

 اقامت در رودخانه ارمند در چهارمحال و بختیاری

اگر خواستید در این منطقه ی گردشگری اقامت داشته باشید، می توانید در دره یاس که روستایی دور افتاده است بروید و با توجه به ناشناخته بودن آن، اما  کمپی مجهز در زمینی به مساحت ۱۲۰۰ مترمربع، به منظور اسکان و استفاده گردشگران درنظر گرفته شده است که دو خوابگاه مجزا برای بانوان و آقایان با ظرفیت ۳۲ تخت دارد. این اقامتگاه تمامی امکاناتی که برای یک سفر کوتاه مدت مورد نیاز است را دارا میب اشد. اما اگر به هر دلیلی نخواستید که به سمت این روستا بروید می توانید در کنار رودخانه خودتان شرایط کمپ را برقرار کنید و شب را آنجا بمانید.

رودخانه ارمند

لوازم و تجهیزات مورد نیار جهت رفتینگ

برای اینکه سفر راحت و سبکی داشته باشید، از بردن اسباب و لوازم غیر ضروری بپرهیزید.

کوله کفش مناسب (ضد آب) حوله و لوازم شخصی لباس اضافه جهت تعویض پس از رفتینگ
کارت شناسایی معتبر داروهای شخصی کرم ضدآفتاب عینک افتابی(طبی درصورت نیاز) بند دار

*لازم به ذکر است در صورتی که با تور به سمت این جاذبه های گردشگری رفتید، تورهای برگزارکنند تجهیزات مورد نیاز و ایمنی را در اختیارتان می گذارد.

ارمند در چهارمحال و بختیاری

پوشش گیاهی اطراف منطقه رودخانه ارمند

از لحاظ پوشش گیاهی منطقه رودخانه ارمند شامل جنگل هایی از گیاهان بلوط، زالزالک برخی دیگر از گیاهان برگ ها و سرشاخه های کوچک و بزرگی هستند که سه رودخانه ی زاینده رود، کارون و دز در سطح منطقه این موقعیت را فراهم آورده تا در مناطق کوهپایه و دشت های بزرگ و کوچک چهارمحال بختیاری آبگیر های مختلفی به صورت دریاچه و تالاب فراهم آید که زیستگاه انواع پوشش گیاهی و جانوری باشد.

 

دسترسی به رودخانه ارمند در چهارمحال و بختیاری

به منظور دسترسی به رودخانه ارمند در چهار محال و بختیاری می توانید از شهر اصفهان به سمت مبارکه بروید و از شهرهای بروجن، بلداجی، چغاخور، ناغان، دورک عبور کنید و سپس خودتان را به سمت روستای دره یاس برسانید.

آدرس: استان چهارمحال و بختیاری، شهرستان لردگان، منطقه ارمند، رود ارمند