فونداسیون شمعی

رایج‌ترین نوع فونداسیون عمیق شمع‌ها‌ هستند. یک شمع، عضو سازه‌ای نسبتاً بلند، لاغر و ستون مانندی است که با قرار گرفتن در داخل خاک وزن سازه را به خاک زیرین منتقل می‌نماید. شمع در واقع همان ستون است که در داخل خاک مستقر شده است. شمع بارهای وارده از روسازه را در عمق خاک عبور داده و آنرا به خاک مقاومتر (در عمق بیشتر) منتقل می‌کند. سه نوع فونداسیون شمعی وجود دارد که شامل شمع کوبیدنی، شمع درجا ریخته شده و شمع کوبیده درجا ریخته شده است. فونداسیون شمعی اعضایی از جنس فولاد‌، بتن‌، بتن مسلح‌، و چوب هستند که در صورت مناسب نبودن ظرفیت باربری زمین برای استفاده از شالوده‌های سطحی‌، از آنها برای ساخت شالوده‌های عمیق (‌شالوده‌های شمعی‌) استفاده می‌شود.

وقتی که لایه یا لایه‌های فوقانی خاک دارای قابلیت فشردگی زیاد ‌یا خیلی ضعیف باشند‌، به طوری که نتوان از شالوده سطحی برای توزیع بار ساختمان استفاده کرد‌، فونداسیون شمعی برای انتقال بار به لایه تحتانی محکمتر‌ یا سنگ بستر مورد استفاده قرار می‌گیرند. وقتی که بستر سنگی‌ یا لایه محکمتر تحتانی در عمق معقولی از سطح زمین قرار نداشته باشد‌، از شمع برای انتقال تدریجی بار استفاده می‌شود. در این حالت‌، بیشتر مقاومت شمع از طریق نیروی اصطکاک بین سطح تماس شمع و خاک (‌مقاومت جلدی‌) تامین می‌شود. اگر شمع‌ها تحت تاثیر نیروی افقی قرار گیرند‌، در حالی که هنوز قابلیت حمل بار‌های قایم را دارا هستند‌، می‌توانند به وسیله خمش‌، نیرو‌های افقی راحمل نمایند. این وضعیت اغلب در شالوده سازه‌های حایل خاک که وظیفه آنها مقاومت در مقابل فشار جانبی خاک است‌ یا ساختمان‌های بلند که تحت تاثیر نیروی باد یا زلزله قرار دارند‌، پیش می‌آید.

بررسی شمع بتنی در خاک روانگرا

شمع‌های بتنی‌

این نوع شمع‌ها به دو دسته تقسیم می‌شوند‌.

  1. شمع‌های بتنی پیش ساخته
  2. ‌شمع‌های ساخته شده در محل‌

شمع‌های بتنی پیش ساخته را می‌توان تقریباً به هر شکل و اندازه‌ای در کارخانه ساخت. مقاطع معمول این نوع شمع‌ها مربع، دایره و چند ضلعی است. شمع‌های بتنی پیش ساخته معمولاً با طول ۱۸ متر می‌سازند. در سر شمع‌های بتنی پیش ساخته برای جلوگیری از تخریب شمع در موقع کوبیده شدن کلاهک فلزی نصب می‌کنند.

شمع‌های بتنی‌ نیز یا درجاریز هستند‌ یا پیش ساخته که در این صورت روی تراز زمین ساخته می‌شوند و با ضربه به داخل زمین رانده می‌شود. شمع‌های فولادی (Steel Piles) که معمولاً از پروفیل‌های بال پهن هستند نیز می‌توانند به داخل زمین رانده شوند. این نوع شمع‌ها می‌توانند بارهای بسیار سنگینی را تحمل کرده و با صرف زمان کمتری اجرا شوند.

بررسی نشست‌ شمع ‌بتنی واقع در خاک‌های روانگرا

یکی از علل بروز آسیب در سازه‌ها به هنگام زلزله، روانگرایی خاک‌های ماسه‌ای است. آسیب‌های زیادی در اثر روانگرایی به سازه‌های مستقر بر روی این خاک‌ها وارد می‌شود؛ به ویژه زمانی که این سازه‌ها درون خاک روانگرا شده قرار می‌گیرند. شمع‌ها یکی از این نوع سازه‌ها هستند. شمع‌ها در واقع ستون‌های لاغری هستند که به صورت جانبی متکی به خاک پیرامون خود هستند. شمع‌هایی که از لایه‌های خاک عبور می‌کنند، در اثر روانگراییحاصل از زلزله، تکیه‌گاه جانبی خود را تا حد زیادی از دست می‌دهند. در این حالت شمع می‌تواند همانند ستون حمایت نشده، آمادگی برای ناپایداری محوری داشته باشد. این ناپایداری می‌تواند به کمانش جانبی شمع در جهت ضعیف‌تر و ایجاد مفصل پلاستیک بینجامد. تا به حال روش‌های مختلفی برای تحلیل و طراحی شمع‌ها در برابر بارهای لرزه‌ای ارائه شده است؛ ولی در این روش‌ها اثرات روانگرایی خاک روی رفتار شمع‌ها در نظر گرفته نشده است.

به وجود آمدن فشار منفذی در شرایط غیر زهکش، نشان اصلی تمام پدیده‌های روانگرایی است. تمایل خاک‌های غیر چسبنده به متراکم شدن در اثر بارگذاری استاتیکی و یا سیکلی امری شناخته شده است. هنگامی که خاک‌های غیر چسبنده‌، اشباع هستند، در اثر بارگذاری سریع در شرایط زهکشی نشده، تمایل به تراکم، موجب افزایش فشار آب حفره‌ای گشته و در نتیجه تنش‌های مؤثر کاهش می‌یابند. در این حالت‌، خاک وضعیتی شبیه مایع خواهد داشت و کرنش‌های بزرگ و تغییر شکل زیاد و پیوسته ایجاد می‌شود که این پدیده روانگرایی نامیده می‌شود.

تعیین پاسخ لرزه‌ای پی‌های شمعی قرار گرفته در خاک‌های روانگرا شده مشکل بوده و مسائل مبهم زیادی در مکانیزم‌ها و اندرکنش خاک- شمع- سازه وجود دارد. با این وجود در دهه‌های اخیر مطالعات وسیعی در این زمینه صورت گرفته و آزمایش‌های گسترده‌ای با دستگاه سنتریفیوژ و میز لرزان انجام
شده و همچنین روش‌های عددی متعددی در این زمینه ارائه شده است. این مطالعات را می‌توان به سه دسته بررسی‌های محلی، آزمایش‌های آزمایشگاهی و مدل‌های عددی تقسیم بندی نمود. بررسی‌های محلی عمدتاً برای شناسایی الگوهای گسیختگی، نشست و تغییر مکان جانبی شمع‌ها انجام می‌گیرند. موارد زیادی در زلزله‌های به وجود آمده مشاهده شده است که در آنها پی‌های شمعی دچار تخریب کلی یا آسیب‌های جدی شده است.

با افزایش ضخامت لایه روانگرا، نشست گروه شمع افزایش می‌یابد که دلیل این امر کاهش ظرفیت باربری جداره و انتهای شمع‌ها است. همچنین با افزایش طول شمع‌ها، رفته رفته نشست گرو‌‌ه شمع کاهش می‌یابد. دلیل این موضوع نیز افزایش مقاومت انتهایی شمع‌ها است. بنابر این توصیه می‌شود در صورت وجود لایه روانگرا، به منظور کاهش نشست شمع‌ها، انتهای شمع‌ها به خوبی در لایه غیر روانگرای پایینی نفوذ کنند.

شمع‌های مایل منفرد

شمع‌ها معمولاً به صورت گروهی استفاده می‌شوند ولی در بعضی موارد با توجه به نوع خاک، فاصله شمع‌ها از یکدیگر، صلبیت و ضخامت سرشمع، عملکرد آنها به صورت شمع منفرد است. شمع‌ها بر اساس زاویه نصبشان به دو دسته شمع‌های قائم و مایل تقسیم می‌شوند‌. شمع مایل یکی از موضوعات مورد بحث در حیطه مهندسی پی سازی است که نظرات متفاوتی در مورد آن وجود دارد‌. دانشمندان تحقیقات اندکی بر روی رفتارشمع‌های مایل انجام داده‌اند و نتایج ارائه شده در پار‌ای موارد با هم در متناقض هستند. استفاده از شمع‌های مایل یکی از روش‌های کاهش تغییر مکان جانبی گروه‌های شمع تحت اثر بارهای جانبی است‌. تحت اثر بارهای قائم و جانبی، رفتار شمع‌های مایل و شمع‌های قائم متفاوت است. لذا تعمیم رفتار شمع‌های قائم به شمع‌های مایل و نیز تئوری یکسان بودن مکانیزم گسیختگی خاک اطراف این دو نوع شمع مبنای علمی ندارد و فقط به دلیل ناشناخته بودن رفتار شمع‌های مایل این تعمیم صورت می‌پذیرد. در نتیجه مقایسه شمع‌های مایل و قائم تحت اثر بارهای محوری و جانبی از موضوعات مهمی است که می‌تواند به شناخت بیشتر رفتار شمع‌های مایل و طراحی بهینه در محیط‌های حرفه‌ا‌ی توسط مهندسان کمک کند.

شمع‌های مایل منفرد

شمع‌های مایل بسته به نوع گسیختگی خاک اطرافشان به دو دسته شمع‌های مایل مثبت (لغزش گوه گسیختگی به سمت بالای شمع) و شمع‌هایی مایل منفی (لغزش گوه گسیختگی به سمت پایین شمع ) تقسیم می‌شوند‌.‌ از شمع‌های مایل منفی به دلیل مقاومت بالا در مقابل بارهای جانبی استاتیکی و سیکلیک به طور گسترده استفاده می‌شود‌. بررسی رفتار شمع‌های مایل تحت اثر بارهای جانبی استاتیکی و سیکلیک یک مسأله اندرکنش خاک -سازه است که از پیچیدگی خاصی برخوردار است.

‌مقاومت شمع‌های مایل منفی تحت اثر بارهای جانبی بیشتر از مقاومت شمع‌های مایل مثبت است. تغییر مکان جانبی شمع‌های مایل به زاویه شمع تمایل آنها بستگی دارد‌.

مقایسه رفتار شمع قائم و مایل تحت اثر بارهای محوری

برای مقایسه رفتار شمع قائم و مایل تحت اثر بارهای محوری،‌ بارهای محوری یک تنش یکنواخت در راستای محور شمع وارد شد‌. بر ای اینکه تحت اثر مقادیر مختلف بار وارد شده مقدار تغییر مکان محوری قابل اندازه گیری باشد، تنش محوری وارد شده به صورت مرحله‌ای زیاد شده و در هر مرحله بارگذاری تغییر مکان محوری ثبت می‌شود.

نشست شمع مایل تحت اثر بار محوری بیشتر از شمع قائم است‌. به عبارت دیگر ظرفیت باربری محوری شمع مایل کمتر از شمع قائم است.

‌بر‌ای نواحی مختلف اطراف شمع مایل می‌توان این نتیجه را استنباط کرد که در اثر مایل کردن شمع، مقدار نشست محوری شمع تحت اثر بار‌های محوری افزایش می‌یابد. مقدار این افزایش نشست تابعی از پارامترهای مقاومتی خاک است.

رفتارشمع قائم و مایل تحت اثر بارهای جانبی

مزیت اصلی استفاده از شمع‌های مایل تحمل بارهای جانبی توسط آنها است.‌ شمع‌های مایل تحت اثر بارهای جانبی بسته به جهت وارد شدن بار به دو دسته شمع مایل مثبت و شمع مایل منفی تقسیم می‌شوند. برای مقایسه رفتار شمع مایل و قائم تحت اثر‌ بارهای جانبی، ‌بار جانبی به صورت یک تنش یکنواخت وارد می‌شود. ‌بارهای جانبی وارد شده به صورت مرحله‌ای زیاد شده و در هر مرحله بارگذاری، تغییر مکان جانبی ثبت می‌شود.

تحت اثر بارهای جانبی شمع مایل منفی کمترین تغییر مکان جانبی و شمع مایل مثبت بیشترین تغییر مکان جانبی را دارد و منحنی بار جانبی – تغییر مکان جانبی مربوط به شمع قائم بین منحنی‌های مربوط به دو نوع شمع مایل مثبت و منفی قرار می‌گیرد. این نتیجه که مقدار تغییر مکان جانبی شمع مایل منفی کمتر از شمع مایل مثبت است توسط محققین ثابت شده است.

‌اگر نیروی جانبی وارد شده به شمع در دو راستای محوری و عمود بر محور شمع تجزیه شود، در شمع مایل منفی مؤلفه عمودی بارهای جانبی در جهتی وارد می‌شود که خاک پشت شمع را تحت فشار قرار دهد. به عبارت دیگر این مؤلفه تمایل دارد که فشار مقاوم خاک پشت شمع را بسیج کند و به دلیل این که گوه گسیختگی به سمت پایین حرکت می‌کند، توده خاک قرار گرفته در زیر این گوه باعث کاهش حرکت آن می‌شود که نتیجه این عمل کاهش تغییر مکان جانبی شمع مایل منفی است. در مقابل در شمع مایل مثبت گوه گسیختگی ایجاد شده در خاک به کشش می‌افتد و به دلیل اینکه این گوه در این نوع شمع به طرف بالا حرکت می‌کند و با توجه به سطحی بودن گوه گسیختگی توده خاک قرار گرفته در اطراف این گوه نمی‌تواند باعث کاهش حرکت آن شود. در نتیجه در این نوع شمع تغییر مکان جانبی بیشتری به وجود می‌آید. در شمع قائم نیز حالت بینابین به وجود می‌آید، به عبارت دیگر گوه گسیختگی به وجودد آمده در خاک پشت این شمع به طرف بالا و یا پایین حرکت نمی‌کند، بلکه حرکت آن به طرفین است. توده خاک قرار گرفته در اطراف گوه گسیختگی، تأثیر قابل ملاحظه‌ای در کاهش حرکت این گوه ندارد‌. در نتیجه در شمع قائم تغییر مکان جانبی بیشتر از شمع مایل منفی و کمتر از شمع مایل مثبت است.

‌با توجه به تحلیل‌های انجام شده، می‌توان نتیجه گرفت.

  • نشست شمع‌های مایل تحت اثر بارهای محوری بیشتر از شمع‌های قائم است‌. به عبارت دیگر تحت اثر بارهای محوری، توزیع تنش به وجود آمده درخاک اطراف شمع‌های قائم و مایل متفاوتاست.
  • شمع‌های مایل منفی تحت اثر بار جانبی کمترین تغییر مکان جانبی را دارند‌. شمع‌های مایل مثبت بیشترین تغییر مکان جانبی را دارند‌. تغییر مکان جانبی شمع قائم، مداری مابین دو مقدار قبل است.
  • گوه گسیختگی در شمع‌های مایل منفی به سمت پایین حرکت می‌کند. در صورتی که گوه گسیختگی خاک در شمع‌های مایل مثبت به سمت بالا حرکت می‌کند و حرکت گوه گسیختگی در شمع‌های قائم به سمت طرفین محیط است.

انواع شمع و سپر

استعمال شمع‌ جهت انتقال بار ساختمان به زمین احتیاج به تجربیات و اطلاعات فنی کافی در مورد طرز تهیه و کوبیدن شمع‌ها ‌یا ساختن شمع در محل از طرف مسئولین طرح و اجراکنندگان دارد. مهندس طراحی و محاسب باید از خواص انواع شمع و سپر، طرز اجرای آنها و نحوه انتقال بار هر نوع شمع به زمین‌های مختلف و غیره اطلاعات کافی دارا باشد. و با در نظر گرفتن تمامی جوانب فنی و اقتصادی برای هر ساختمان یک راه حل مناسب جهت انتخاب انواع شمع و سپر پیشنهاد نماید.

انواع شمع و سپر

انواع شمع‌ها

شمع‌ها بر سحب طرز تهیه و کار گذاشتن در محل مورد نظر به سه دسته تقسیم می‌شوند.

شمع‌های پیش ساخته

این شمع‌ها د‌ر تمام طول شمع یا قسمتی از طول شمع قبلاً ساخته شده و بعداً به کمک ضربه زدن‌، لرزاندن‌، فشار دادن ‌یا چرخاندن در زمین کوبیده می‌شوند و ‌در سوراخ‌هایی که قبلاً تعیبه شده‌اند قرار می‌گیرند.

شمع‌های ساخته شده در محل

این شمع‌ها در سوراخ‌های یا چاه‌هایی که در محل شمع به وسیله کوبیدن یک لوله فلزی یا به وسیله حفاری ایجاد می‌شوند ساخته و با ریختن تدریجی شمع لوله بیرون کشیده شده یا آنکه با شمع در زمین باقی می‌ماند.

 نوع مختلط

این شمع‌ها ترکیبی از دو نوع شمع اول و دوم هستند. مصالح ساختمانی‌ شمع‌ها عبارتند از چوب، فولاد، بتن‌، بتن فولادی و بتن پیش تنیده است. شمع‌ها از ‌نظر طرز انتقال بار وارده بر شمع به زمین به دو دسته تقسیم می‌شوند.

شمع‌های ایستایی

این شمع‌ها قسمت اصلی بار را به وسیله فشار وارده از پای شمع به زمین منتقل می‌نمایند و اصطکاک بدنه شمع با زمین تاثیر زیادی در انتقال بار به زمین ندارد.

شمع های اصطکاکی

این شمع ها قسمت عمده بار را به وسیله اصطکاک محیط خارجی بدنه شمع با زمین به قشرهای مختلف زمین منتقل مینمایند.

شمع‌های پیش ساخته

این شمع‌ها از چوب فولاد بتن فولادی و بتن پیش تنیده ساخته می‌شوند.

شمع‌های چوبی

جنس چوب بایستی سالم و بدون زائده‌های مضر باشد. شمع باید مستقیم بوده و تغییرات قطر آن در طول شمع تدریجی یعنی حدود یک سانتیمتر در متر طول باشد. قطر متوسط شمع بایستی متناسب با طول شمع باشد. سر شمع باید به وسیله سرپوش یا حلقه حفاظت شود که د‌ر موقع کوبیدن شمع شکاف نخورد. در صورتیکه سر شمع در موقع کوبیدن شکاف بخورد بایستی قسمت شکاف خورده را قطع نمود، شمع‌هایی که در تمام طول شکاف خورده‌اند قابل استفاده نیستند. در مورد ساختمان‌های غیر موقت فقط در صورتی می‌توان شمع چوبی استعمال نمود که امکان تاثیر آفات چوب در محل شمع کوبی موجود نباشد و شمع در تمام طول خود همواره در آب قرار گیرد. در غیر این صورت باید حفاظت لازم به عمل آید. د‌ر محل‌هایی که سطح آب در زمین متغیر باشد دوام شمع‌های چوبی محدود است و باید برای دوام بیشتر چوب را به وسیله مواد مناسبی که تا عمق چوب تاثیر داشته باشند حفاظت نمود. سر شمع چوبی معمولاً باید نوک تیز تراشیده شود.

شمع‌های فلزی

این شمع‌ها از پروفیل‌های فلزی یا لوله‌های فلزی هستند. ضمناً از ترکیب و جوش کردن پروفیل‌های فلزی با یکدیگر شمع‌های فلزی را به صورت صندوقه‌ای هم می‌توان به کار برد. نوع فولاد شمع‌های معمولاً فولاد ۳۷ است. شمع‌های فلزی تا حد امکان باید در تمام طول یکپارچه باشد. در صورتیکه طول شمع کافی نباشد باید دو قطعه شمع کاملاً در امتداد همدیگر و محور هر دو قطعه دقیقاً روی یک خط قرار گیرد و محل اتصال باید طوری به هم جوش یا وصله شود که مقاومت قسمت وصله شده از مقاومت  قسمت‌های دیگر شمع کمتر نباشد. بعضی اوقات برای انتقال بهتر بار شمع به زمین قطعات تقویتی به پروفیل‌های فلزی جوش می‌شود. این قطعات باید به طور متقارن نسبت به محور پروفیل قرار گیرند‌ جوش آنها ممتد باشد.

در مورد شمع‌های فلزی خطر زنگ زدن موجود است. بنابراین در محل‌هایی که خطر زنگ زدن شمع‌ها موجود است باید آنها ار حفاظت نمود. پوشاندن سطوح خارجی شمع به وسیله رنگ و غیره فقط در صورتی موثر است که در اثر کوبیدن، حمل و غیره صدمه نبیند. در مورد شمع‌های اصطکامی باید دقت نمود که رنگ یا حفاظت‌های دیگر سطحی (که اصطکاک شمع‌ها را با زمین تقلیل می‌دهد) استعمال نشود.

شمع بتن مسلح

شمع‌های بتن مسلح با مقطع مربع، مربع مستطیل یا پروفیل‌های دیگر است و برای شمع‌های طویل با مقاطع بزرگ شکل دایره‌ای با مقطع توخالی هم ساخته می‌شود. طول قسمت نوک تیز پای شمع باید حدود ۱/۳ برابر قطر شمع باشد. این شمع‌ها باید برا‌ی مراحل مختلف زیر محاسبه شود.

  • وضع شمع در موقع انبار کردن و روی هم چیدن آنها
  • در موقع حمل از انبار به محل شمع کوبی
  • در موقع بلند کردن شمع در محل شمع کوبی
  • موقع کوبیدن شمع
  • انتقال بار ساختمان روی شمع به زمین

شمع بتن پیش تنیده

این شمع‌ها دارای مقاطعی نظیر شمع‌های بتن مسلح بوده و میتوانند در کارخانه یا در کارگاه ساخته شوند. فشار روی بتن می‌تواند قبل یا بعد از گرفتن بتن انجام شود. علاوه بر فولاد جهت فشردن بتن، فولاد معمولی هم باید در دو سر شمع به کار رود. فشردن بتن نباید باعث شود که هیچ گونه شکاف مویی دائمی در تبن باقی بماند.

کوبیدن شمع

برای کوبیدن شمع‌های پیش ساخته یا لوله‌ها که برای شمع ریزی د‌ر محل مورد استفاده قرار می‌گیرد باید نکات زیر رعایت شود.

  • محل شمع کوب و چوب بست آن باید ثابت و محکم باشد در مورد شمع کوب روی سکوهای شناور این موضع ممکن نیست بنابراین باید از استعمال آنها به استثنای مواردیکه راه حل دیگری موجود نباشد خودداری نمود.
  • شمع کوب می‌تواند از نوع با وزنه سقوط آزاد،ضربه با موتور انفجاری یا چکش اترعاشی اتوماتیک باشد.
  • شمع کوب باید طوری ساخته شده باشد که بتواند بدون آنکه شمع صدمه برساند آنرا تا عمق لازم در زمین بکوبد.
  • ضربه باید همواره ذر امتداد محور شمع وارد شود.
  • محل شمع و شمع کوب در تمام مدت کوبیدن باید مرتباً بررسی شود.
  • در صورتی که شمع در حین کوبیدن به مانعی برخورد نماید باید یک شمع دیگری به جای آن شمع کوبید. تنها در صورتیکه شمع تقریباً نزدیک به طول لازم فرو رفته و ضمناً صدمه به آن نخورده باشد میتوان آنرا به عنوان یک شمع قبول نمود.

شمع‌های ساخته شده در محل

این نوع شمع به این طریق ساخته می‌شود که ابتدا یک لوله سربسته به کمک شمع کوب در زمین تا عمق مورد نظر کوبیده می‌شود. سپس آرماتور شمع در داخل لوله قرار داده و به تدریج با ریختن بتن لوله از زمین بیرون کشیده می‌شود. بتن را می‌توان با فشار وارد لوله نمود و یا در لوله کوبید. جنس لوله می‌تواند فلزی یا بتنی باشد. در موقع بیرون کشیدن لوله می‌توان به وسیله کوبیدن یا با وارد آوردن فشار به بتن پای شمع را پهن تر نمود. که با این وسیله قدرت باربری شمع اضافه شود. کوبیدن لوله در زمین باید مواظبت نمود که به بتن شمع‌های ساخته شده در مجاورت آن صدمه‌ای وارد نیاید یعنی بتن شمع مجاور با اندازه کافی مقاوم شده باشد یا فاصله آن از محل کوبیدن لوله شمع مجاور زیاد باشد.

ساختن شمع به طریق حفاری

این شمع‌ها به وسیله حفر کردن محل شمع در زمین با لوله یا بدون لوله و ریختن شمع بتنی در سوراخ یا چاه ایجاد شده ساخته می‌شود. در صورتی که حفاری بدون لوله انجام شود باید به وسیله بنتونیت که در زمین ریخته می‌شود از ریزش بدنه سوراخ یاچاه حفر شده جلوگیری نمود. در صورتیکه حفاری با لوله انجام شود باید لوله را به کمک ماشین‌هایی در زمین فرو کرده و در عین حال به کمک پمپ‌های مکنده یا قاشقک و مته و غیره خاک‌ها را از داخل لوله خارج نمود. پس از آنکه عمل حفاری تا عمق مورد نظر به پایان رسید آرماتور لازم جهت شمع در محل قرار داده و بتن ریزی می‌شود.

بار مجاز شمع‌ها

  • ظرفیت باربری یک شمع بستگی دارد به نوع زمین و وضع آب زیرزمینی، شکل، جنس و ابعاد و طول شمع، طرز ساختن یا ریختن و کوبیدن شمع، فواصل و تمایل شمع‌ها نسبت به قائم و غیره.
  • در زمین‌های شن و ماسه‌ای برای شمع‌هایی که کوبه می‌شوند و فقط به فشار کار می‌کنند می‌توان از روی انرژی مضری برای کوبیدن شمع به خصوص در چند ضربه نهایی یا مقدار فرور فتن شمع در چند ضربه نهایی فرمول‌هایی به دست آورد که رابطه انرژی یا مقدار فرو رفتن مذکور را با بار مجاز شمع بیان می‌کند.
  • بار باید کاملاً د رمحور طولی شمع وارد شود و در تمام مدت آزمایش هم در عمین حالت باقی بماند.
  • بارگزاری نباید بلافاصله بعد از کوبیدن شمع انجام گیرد. در زمین‌های شن و ماسه‌ای حداقل ۵ روز و در زمین‌های خاکی و سایر زمین‌های دارای چسبندگی حداقل سه هفته بعد از کوبیدن شمع می‌توان آنرا بارگزاری نمود.
  • تعداد شمع‌های مورد آزمایش که بارگزاری می‌شوند باید حداقل ۲ عدد باشد در صورتی که جنس زمین مرتباً تغییر نماید به همان نسبت باید تعدا شمع‌های آزمایشی اضافه شود.

سپرها و مهارها

سپرها اجزا ساختمانی هستند که باید هر قسمت از آن به تنهایی قادر باشد نیروهای وارده به آن را که عبارتست از رانش خاک و فشار آب تحمل نماید و در موارد استثنایی حتی نیروهای قائم را با هم باید بتوانند به زمین منتقل نماید.

موارد استعمال عمده سپرها

برای حفاظت در مورد گودبرداری‌ها با دیواره قائم جهت جلوگیری از ریزش خاک و ورود آب به داخل گودال و همچنین جهت حفاظات خاکریزی‌های با دیواره قائم و بالاخره در مورد پی سازی با هوای متارکم و غیره.

به صورت قسمتی از ساختمان که در زمین باقی می‌ماند جهت تحمل رانش خاک و فشار یا جلوگیری از شسته شدن زیر پی‌ها و غیره.

سپرهای چوبی

سپرها یچوبی باید در زمین‌هایی به کار رود که کوبیدن آنها د راثر تراکم و سختی زمین باشکال برخورد ننماید در صورتی که پس برای مدت طولانی یا برای همیشه در زمین بتقی بماند بایستی خطر فاسد شدن چوب موجود نباشد. و آفات چوب در زمین موجود نباشد. عرض سپرهای چوبی معمولاً حدود ۲۰ سانتیمتر و طول آنها حداکثر ۱۵ متر است.

سپرهای فلزی

سپرهای فلزی از مهمترین نوع سپرها بوده و بیش از انواع سپرهای دیگر استعمال میشود و در تمام موارد می‌توان به کرا برد به استثنای مواقعی که مواد مضر برای فولاد در خاک یا آب محل سپرکوبی موجود باشد.

در صورتی که عمق گود برداری زیاد نباشد و ورود آب به داخل محل گودبرداری هم موجود نباشد می‌توان سپرهای فلزی را بدون قفل (نر و ماده) به کار برد. در صورتی که در پشت سپر فشار آب موجود باشد باید سپرها را با قفل (نر و ماده) به کار برد.

در مواردی که عمق گودبرداری زیاد نباشد و در نیتجه سپر بتواند بتن‌هایی فشار خاک و آب را تحمل نماید می‌توان سپر را بدون تکیه گاه در زمین کوبید. د‌ر تمامی موارد دیگر باید سپرها را به تیرهای کمربندی تکیه داد که این تیرهای کمربندی هم به نوبه خود بار وارده را به وسیله پشت بندها به زمین یا به سمت مقابل منتقل می‌نمایند. این پشت بندها را بر حسب مقدار نیروی وارده از چوب یا فلز می‌توان انتخاب نمود.

سپرهای مرکب از فولاد و چوب

در این طریقه تیر آهن‌ها به فواصل ۱/۵ تا ۲/۵ متر در زمین کوبیده می‌شود و سپس با پیشرفت گودبرداری در بین تیر آهن‌ها تخته‌هایی به طور افقی نصب می‌نمایند و تیرهای فولادی را به وسیله تیرهای افقی در جلو به یکدیگر تکیه داده یا از عقب در خاک مهار می‌نمایند. تیرهای فولادی بستگی به مقدار رانش خاک در پشت آنها دارد. این تیرها باید حداقل تا حدود ۳ متر در زیر کف گودبرداری کوبیده شود تخته‌هایی که به طور افقی بین تیرهای فولادی نصب می‌شوند دارای ضخامت ۵ تا ۱۰ سانتیمتر است استفاده از این تخته‌ها برای قالب خارجی بتن مجاز است. این تخته‌ها می‌تواند در زمین باقی بماند یا با پیشرفت ساختمان آنها ار از زمین خارج نمود.

تیرهای فولادی معمولاً به وسیله پشت بندهای چوبی یا فلزی به یکدیگر تکیه می‌کنند. این تیرهای چوبی یا فلزی باید برای نیروی وارده از رانش خاک به دقت محاسبه شوند. به خصوص کمانش این تیرها به دقت مورد بررسی قرار گیرد. در صورتی‌ که فاصله بین تیرها فولادی در دو طرف گودبرداری خیلی زیاد باشد باید از لحاظ اقتصادی در وسط محل گود برداری هم پایه‌هایی جهت تکیه گاه پشت بندها ساخته شود.

سپرهای بتن فولادی

سپرهای بتن فولادی باید از بتن نسبتاً سفت تهیه شود و تاب فشاری بتن سپر در موقع کوبیدن نباید از ۴۵۰ کیلوگرم بر سانتیمتر مربع کمتر باشد.

ضخامت سپرها بستگی دارد به احتیاجات ساختمانی و استاتیکی و شرایط کوبیدن سپر ولی حداقل ضخامت باید از ۱۲ سانتیمتر کمتر نباشد. ضمناً برای اینکه وزن سپر هم زیاده از حد سنگین نشود حداکثر ضخامت معمولاً نباید از ۴۰ سانتیمتر زیادتر باشد.

عرض سپرها معمولاً ۵۰ سانتیمتر انتخای می‌شود. طول سپرها معمولاً تا ۱۵ متر و در موارد استثنایی تا ۲۰ متر انتخاب می‌شود.

این سپرها باید برای بارهای وارد در موارد زیر محاسبه شوند.

  • در موقع انبار کردن و روی هم چیدن
  • در موقع حمل ونقل از محل انبار یا کراگاه به عمل کوبیدن
  • در موقع بلند کردن در محل سپر کوبی
  • برای بار وارده در حین سپر کوبی
  • برای نیروهای وارده در اثر رانش خاک و فشار آب و احیاناً بار قائم

سپرها‌ی مرکب از تیر فولادی و بتن

در این طریق ابتدا ریل‌های راه آهن‌ یا تیرهای فولادی به فواصل حدود یک متر در زین کوبیده می‌شوند و سپس یک متر تا ۱/۵ متر به طور قائم بتن ریل‌ها و‌ تیرهای فولادی گودبرداری شده و قالب بندی انجام و بتن ریزی می‌شود و در صورت لزوم در بتن هم فولاد گذاشته می‌شود. و سپس گودبراری را ادامه داده و مجداً بتن ریزی شده و به همین ترتیب تا عمق لازم جهت گود برداری عمل را ادامه می‌دهند. ضمناً در ارتفاعات لازم تیرهای کمربندی نصب و به وسیله پشت بندهایی از تیرهای چوب گرد و یا ترهای فولادی انها را به یکدیگر یا به زمین تکیه می‌دهند.

سپر مرکب از یک ردیف شمع

این نوع سپر معمولاً به سه طریق اجرا می‌شوند.

  1. یک سری شمع در کنار یکدیگر در یک خط ساخته می‌شود فاصله بین این شمع‌ها حدود ۵ سانتیمتر است. این نوع سپرها فقط برای رانش خاک مناسب بوده و در صورتی که آب موجود باشد باید قبلاً آب را از حدود گودال به خارج هدایت نمود.
  2. ابتدا شمع‌های ۱،۳، ۵،….ساخته می‌شوند که فاصله بین آنها حدود سه چهارم قطر شمع است. این شمع‌ها معمولاً از بتن بدون فولاد ساخته می‌شوند سپس در بین شمع‌ها سری شمع‌های ۲، ۴، ۶،….از بتن مسلح ساخته می‌شوند. به این ترتیب شمع‌ها یکدیگر را قطع نموده و یک دیوار ممتد به وجود می‌آورد.
  3. شمع‌ها به فاصله یک متر الی ۱/۵ متر از یکدیگر ساخته می‌شوند. و در بین شمع‌ها همراه با گودبرداری قوس‌های افقی از سنگ‌های فیلتر ساخته می‌شود.

سپر به طریق دیوار شیاری

ابتدا در طولی که سپر باید ساخته شود شیاری در زمین به عرض حدود یک متر و به عمق ۱/۵ متر گودبرداری می‌شود و دو طرف این شیار را با یک قش بتن فولادی به ضخامت ۱۵ الی ۲۰ سانتیمتر می‌پوشانند. سپس این گودال را پر از یک مایع تیکسوتروپ کرده و بقیه گودبرداری را تا عنق لازم انجام می‌دهند. این مایع که از ریزش بدنه گودبرداری جلوگیری می‌کند باید دائماً در گودال ریخته شود که پر باشد. پس از آنکه گودبرداری تمام شد لیکن شیار موجود رابه وسیله لوله‌هایی که در فواصل معینی در شیار قرار داده می‌شود باید به چندین قسمت تقسیم نمود. عرض هر قسمت حدود ۲/۵ متر الی ۶ متر می‌شود.

مهار

مهارها عبارتند از میله هایی گرد یا کابلهای فولاد‌ی که در سوراخ‌های که قبلاً در زمین تعبیه شده جای میدهند. و سپس با تزریق ملات سیمان در طول کمعینی در زمین گیردار میکنند و سر دیگر مهار را به سپر یار تیر کمربندی که در روی سپر نصب شده وصل مینمایند. این مهارها را میتوان قبل از اتصال به سپر تحت کشش قرار داد و سپس به سپر متصل نمو که از حرکت بعدی در اثر نیروهای وارده بهتر جلوگیری نماید.

فولاد مهار

فولاد مهار باید فولاد ۵۲ یا فولادهای مقاومتر (که برای بتن پیش تنیده به کار م‌یرود) باشد. حداقل مقطع فولاد یک مهار باید حدود ۲۲۰ میلیمتر مربع و هر میله مهار باید حداقل به قطر ۱۰ میلیمتر باشد. در صورتیکه در خاک مواد مضره برای فولاد موجود باشد باید این حداقل مقاطع حدود ۳۰ درصد افزایش یابد.

انتقال بار از مهار به زمین

بار از فولاد مهار به سه طریق به مصالح تزریق شده منتقل می‌شود.

  1. به وسیله اصطکاک بین فولاد و مصالح انژکسیون
  2. به وسیله یک صفحه یا جسم دیگر در انتهای فولاد مهار که بر مصالح انژکسیون تکیه می‌کند.
  3. به وسیله یک لوله که به فولاد مهار وصل است و این لوله به وسیله اصطکاک نیروی خود را به مصالح انژکسیون منتقل می‌نماید.

توضیحات بیشتر در زمینه انواع شمع و سپر در نشریه شماره ۷۱ تهیه و تنظیم شده است.